Veelgestelde vragen

Ik ben
  • Verwijzer
  • Zorgaanbieder
  • Patiënt

vraag en antwoord verwijzers

Aanmelden en starten met ZorgDomein

  • Ik wil gaan werken met ZorgDomein. Hoe kan ik me aanmelden?

    Wanneer er op de praktijk nog geen gebruik gemaakt wordt van ZorgDomein, is het mogelijk om de praktijk aan te melden via deze link (https://www.zorgdomein.nl/aanmelden-verwijzers). Wanneer er op de praktijk al wel gebruik wordt gemaakt van ZorgDomein, dan kan je direct aan de slag door vanuit je informatiesysteem ZorgDomein op te starten (vanuit een willekeurige patiënt). Als je voor het eerst ZorgDomein start zal je gevraagd worden je persoonlijke account te registreren.

  • Zijn er kosten verbonden aan het werken met ZorgDomein?

    Nee, ZorgDomein rekent geen kosten aan verwijzers voor het gebruik van de applicatie. Een enkele HIS-/ASP-leverancier kan wel kosten in rekening brengen. Vraag dit na bij je eigen leverancier.

  • Hoe maak ik een nieuw account aan binnen ZorgDomein?

    Wanneer op de praktijk al gebruik wordt gemaakt van ZorgDomein, kan je meteen aan de slag door vanuit je informatiesysteem ZorgDomein op te starten (evt. via een testpatiënt) en een profiel aan te maken.

  • Kan ik als waarnemer of HIDHA ook gebruik maken van ZorgDomein?

    Alle medewerkers in de praktijk, dus ook de waarnemers en HIDHA's, kunnen gebruik maken van ZorgDomein. Het is wel belangrijk dat waarnemers en HIDHA's gemachtigd worden door de verantwoordelijke verwijzer (vaak de praktijkhouder). Machtigen kan alleen nadat de waarnemer of HIDHA zich geregistreerd heeft. Na deze registratie kan de verantwoordelijk verwijzer inloggen in ZorgDomein en rechtsboven via de blauwe menubalk naar 'Machtigen' gaan om de machtigingen in te stellen.

  • Waar kan ik uitleg vinden over het gebruik van ZorgDomein?

    Via deze link (https://zorgdomein.nl/handleiding) kan je handleidingen vinden over hoe je vanuit je informatiesysteem naar ZorgDomein gaat. Hier (https://zorgdomein.nl/tips) vind je tips om slim en sneller te werken met ZorgDomein.

  • Hebben jullie nog tips voor het werken met ZorgDomein?

    Klik hier (https://zorgdomein.nl/tips) voor tips.

  • Kan ik gebruik maken van Google Chrome of Safari?

    We raden het gebruik van Google Chrome en Safari af, omdat we niet kunnen garanderen dat alle functionaliteiten van de applicatie correct functioneren. Mocht je problemen ervaren bij het gebruik van deze browsers dan adviseren we altijd om over te schakelen naar Internet Explorer of Mozilla Firefox. ZorgDomein wordt specifiek ontwikkeld voor deze browsers. Bij gebruik hiervan zal de applicatie dus het beste werken.

  • Moet mijn werkplek aan bepaalde vereisten voldoen?

Regieoverzicht

  • Hoe werkt het Regieoverzicht (openstaande acties, export, inzien van collega's)?

    Het Regieoverzicht heeft meerdere functionaliteiten. In het Regieoverzicht zie je alle verwijzingen die je hebt gedaan van het afgelopen half jaar. Je kan deze verwijzingen opnieuw inzien, maar eventueel ook annuleren of hergebruiken bij een verwijzing naar een andere zorginstelling. Ook is het mogelijk om het patiëntbericht opnieuw te verzenden aan de patiënt, inzage te krijgen welke verwijzingen nog afgerond moeten worden en een rapportage te draaien van alle verwijzingen over een aangegeven periode. Het is ook mogelijk om de verwijzingen van collega's in te zien, mits zij je gemachtigd hebben.

  • Waar kan ik mijn statusoverzicht vinden met openstaande en afgeronde verwijzingen en aanvragen?

    Wanneer je ZorgDomein opstart, kan je linksboven kiezen voor het tabblad Regieoverzicht. Hier heb je een overzicht van al je openstaande en afgeronde verwijzingen en aanvragen. De verwijzingen blijven hier 180 dagen staan, de diagnostiek- en teleconsultatieaanvragen 18 maanden.

  • Nadat ik mijn verwijzing heb afgerond, ben ik erachter gekomen dat ik nog wat extra informatie mee had willen sturen. Kan dit nog?

    Dit is mogelijk, mits de zorginstelling dit ingericht heeft. Je kan de mogelijkheid vinden in het Regieoverzicht. Wanneer je op de verwijzing/aanvraag klikt kan je dan de mogelijkheid tot nazenden rechtsonder in het scherm vinden.

  • Hoe kan ik een verwijzing verwijderen?

    Een verwijzing kan niet verwijderd worden, wel is het mogelijk om een verwijzing te annuleren via het Regieoverzicht in ZorgDomein, mits de zorginstelling deze mogelijkheid ingesteld heeft en dit binnen 180 dagen na afronding gebeurt.

  • Een zorginstelling geeft aan dat ze mijn verwijzing niet ontvangen hebben. Wat is er gebeurd?

    In het Regieoverzicht kan je de status vinden van je verwijzing. Voor een compleet overzicht van alle verwijzingen kies je hiervoor de filter-optie 'Alle' en kun je in de zoekbalk het betreffende ZD-nummer invoeren. Heeft de betreffende verwijzing de status verzonden? Dan kan de zorginstelling zelf, op basis van het ZD-nummer, de verwijzing herzenden. Het zou ook kunnen zijn dat de verwijzing nog niet afgerond is. In dat geval zal je de verwijzing verder af moeten ronden. Dit kan ook vanuit het regieoverzicht door de regel met de verwijzing aan te klikken. Hierna krijg je verschillende opties voor het bewerken van de verwijzing.

  • Hoe kan ik een rapportage maken van mijn verwijzingen en aanvragen over een bepaalde periode?

    Via het Regieoverzicht in ZorgDomein kan je met de export-knop een rapportage maken over een aangegeven periode.

  • Naar welke zorginstellingen kan ik verwijzen via ZorgDomein?

    Klik hier (https://zorgdomein.nl/over-zorgdomein/gebruikers-zorgdomein/) om te zien welke zorginstellingen gebruik maken van ZorgDomein.

Verwijzen met ZorgDomein

  • Naar welke zorginstellingen kan ik verwijzen via ZorgDomein?

    Klik hier (https://zorgdomein.nl/over-zorgdomein/gebruikers-zorgdomein/) om te zien welke zorginstellingen gebruik maken van ZorgDomein.

  • Is een digitale verwijzing voldoende?

    Ja, een verwijzing mag elektronisch of op papier zijn, als hij maar voldoet aan alle voorwaarden. De verwijzing moet gedateerd zijn, de NAW-gegevens en de (digitale) ondertekening van de huisarts bevatten, evenals de volledige NAW-gegevens van de patiënt én een duidelijke zorgvraag. Verder moet de verwijzing in het (elektronisch) patiëntendossier op de polikliniek bewaard worden en opgemaakt zijn volgens een bepaald format. De ZorgDomein verwijsbrief voldoet aan al deze voorwaarden.

  • Is het mogelijk om een bijlage mee te zenden met mijn verwijsbrief?

    Het is mogelijk een bijlage mee te zenden met de verwijsbrief. De zorginstelling zal deze mogelijkheid wel open moeten zetten, dit betekent dat je niet bij alle zorginstelling een bijlage mee kunt sturen in de verwijsbrief. Je kan in dit geval een bijlage toevoegen vanaf de harde schijf.

  • Hoe lang is een verwijzing geldig?

    Hoe lang een verwijzing geldig is, wordt bij de ontvangende zorginstelling en bij de zorgverzekeraar bepaald.

  • Kan ik vanuit mijn informatiesysteem via ZorgDomein verwijzen, zodat meteen alle informatie meekomt?

    ZorgDomein heeft een koppeling met alle huisartsinformatiesystemen en verloskundigeninformatiesystemen. Deze koppeling tussen ZorgDomein en je eigen systeem zorgt ervoor dat onder andere de patiëntgegevens automatisch worden ingevuld in de verwijsbrief en/ of het aanvraagformulier. Als verwijzer hoef je deze gegevens dus niet dubbel in te voeren. Ook zorgt de koppeling ervoor dat de verwijsbrief teruggekoppeld wordt naar de verwijzer. Afhankelijk van het gebruikte systeem staat deze direct in het dossier van de patiënt, of is deze te vinden in de EDIFACT-postbus.

  • Kan ik het Patiëntbericht ook mailen naar de patiënt?

    Voor alle verwijzingen en diagnostiek aanvragen (met uitzondering van laboratoriumdiagnostiek) heb je de keuze om het Patiëntbericht te printen of te mailen.

  • Kan ik ook voor labdiagnostiek het Patiëntbericht mailen naar de patiënt?

    Het is bij een beperkt aantal zorginstellingen mogelijk om het patiëntbericht voor een laboratoriumaanvraag te mailen. Deze optie is dan direct zichtbaar tijdens het verwijzen. Wanneer deze optie niet beschikbaar is, kan je de wens om het bericht te kunnen mailen aangeven bij de zorginstelling.

  • De patiënt kan niet zo snel terecht in de zorginstelling als in de applicatie vermeld staat. Bij wie kan ik dit melden?

    Zorginstellingen beheren zelf hun aanbod in ZorgDomein, inclusief de toegangstijden (het aantal dagen tussen de verwijzing en het moment dat de patiënt terecht kan bij de zorginstelling). Mocht de opgegeven toegangstijd gehaald worden, geef dit dan aan bij de zorginstelling. Eventueel kan je gebruik maken van de mogelijkheid om de verwijzing te hergebruiken, zodat je de patiënt naar een zorginstelling kan verwijzen waar hij/zij sneller terecht kan.

  • Hoe kan het dat ik het aanbod van een zorginstelling niet kan vinden?

    Er zijn meerdere oorzaken mogelijk waarom je aanbod niet kan vinden. Het zou zo kunnen zijn dat de zorginstelling waarnaar je op zoek bent, geen aanbod heeft onder de zorgvraag die je gekozen hebt. Een andere optie is dat de schrijfwijze van de zorginstelling net wat anders is dan dat je ingetypt hebt (binnen ZorgDomein wordt vaak de uitgeschreven naam in plaats van de afkorting getoond). Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat de zorginstelling nog niet aangesloten is op ZorgDomein. Een recent overzicht van aangesloten zorginstellingen, kan je hier (https://zorgdomein.nl/over-zorgdomein/gebruikers-zorgdomein/) vinden.

  • Ik wil een patiënt verwijzen naar een zorginstelling die aangesloten is op ZorgDomein, maar kan hun niet aanbod vinden. Hoe kan dit?

    De zorginstellingen beheren zelf het aanbod dat binnen ZorgDomein wordt getoond. Hierbij hebben zij zelf de keuze onder welke zorgvragen dit aanbod zichtbaar is. Mocht je het aanbod niet kunnen vinden dan kun je het beste contact opnemen met de zorginstelling en vragen naar de persoon die het beheer doet in ZorgDomein.

  • Hoe kan ik snel de juiste zorgvraag vinden?

    Het zoeken van een zorgvraag kan op twee manieren. Via het zorgvraagmenu of via de zoekfunctie boven het zorgvraagmenu. De zoekfunctie geeft meestal sneller het gewenste resultaat.

  • Wat moet ik doen als ik geen P-regel of verwijsbrief teruggekoppeld krijg?

    Zorg er voor dat de instellingen van je browser correct staan door de ZorgDomein optimalisatie uit te voeren voor Internet Explorer [http://www.zorgdomein.nl/uploads/teamviewer/support-windows.exe] of Mozilla Firefox [https://software.zorgdomein.nl/uploads/firefox/zd-firefox-optimalisatie.xpi]. Controleer daarnaast in je profiel in ZorgDomein of je edifactadres correct in je profiel staat. Hiermee worden toekomstige terugkoppelingen correct afgehandeld.

  • Ik krijg een foutmelding of inlogscherm te zien binnen ZorgDomein. Waar ligt dit aan?

    Wanneer zich een foutmelding voordoet, controleer dan het volgende: A. ZorgDomein logt na 30 minuten uit in verband met de veiligheid. Zorg ervoor dat je een scherm nooit langer dan 30 minuten zonder activiteit open laat staan. In dat geval kan je het beste de applicatie sluiten en opnieuw opstarten. B. Zorg ervoor dat je altijd maar één scherm met ZorgDomein open hebt staan. Wanneer een foutmelding optreedt, sluit je alle schermen en start je ZorgDomein opnieuw op.

Teleconsultatie

  • Hoe werkt Teleconsultatie?

    Je start een teleconsult vanuit het huisartseninformatiesysteem (HIS) in ZorgDomein. Via Teleconsultatie in het zorgvraagmenu, of je voorkeurskeuze rechts in het scherm kom je in het Teleconsultatie-formulier. De patiëntgegevens worden automatisch in het Teleconsultatie-formulier ingevuld. Eventueel voeg je de benodigde onderzoeksdata toe (zoals foto’s of PDF-bestanden) en je stuurt het formulier naar de gewenste specialist. Deze zorgaanbieder ontvangt een notificatie per e-mail en eventueel per sms wanneer een teleconsult is aangevraagd en antwoordt binnen 1 tot 3 dagen met een diagnose en behandeladvies. Wanneer de zorgaanbieder het teleconsult beantwoord heeft, kan je een notificatie ontvangen per e-mail en/of sms. Als je deze notificaties wilt ontvangen, kan je dit instellen in je Profiel in ZorgDomein. Je kunt het antwoord van de specialist inzien in ZorgDomein. Ook wordt het als een Edifactbericht naar je HIS verstuurd.

  • Hoe kan ik Teleconsultatie gaan gebruiken?

    Wanneer je al gebruik maakt van ZorgDomein, kan je meteen aan de slag met Teleconsultatie. Dit kan via het zorgvraagmenu. Kies hier voor de optie Teleconsultatie. In het startscherm van ZorgDomein zie je in de rechterkolom onder 'veel aangevraagde teleconsultatie' een aantal snelkoppelingen naar aanbieders in de regio en aanbieders die binnen de praktijk veel worden gebruikt. Wanneer je nog geen gebruiker bent van ZorgDomein. Kijk dan bij de vraag 'Ik wil gaan werken met ZorgDomein. Hoe kan ik me aanmelden? ' of klik direct hier (https://www.zorgdomein.nl/aanmelden-verwijzers) om je aan te melden. Let op: Het is belangrijk aan de patiënt te vermelden dat Teleconsultatie kosten met zich meebrengt. Deze komen uit het eigen risico. De kosten zijn echter lager dan het alternatief: een bezoek aan de specialist."

  • Welke fotocamera is geschikt voor een foto die gedeeld wordt via Teleconsultatie?

    Voor Teleconsultatien standaard fotocamera of smartphone met een snelle en goede auto focus, goede macro functie (2-8 cm) en lichtgevoelige lens. Een groot LCD scherm is handig. De hoeveelheid zoom is niet belangrijk.

  • Welk ECG apparaat is geschikt voor Telecardiologie?

    Bij Telecardiologie stuur je een PDF van het ECG mee met het teleconsult. Voor het maken van een ECG heb je een ECG-apparaat nodig met de mogelijkheid om een PDF van het ECG te maken. Geschikte ECG-apparatuur is onder andere: Welch Allyn Cardio Perfect, Norav 1200M PC rust ECG, Norav NHH1200 Hand held PC. Je kunt deze apparatuur onder andere aanschaffen bij: Medisch Service Nederland, Wijgergangs Medical, ProCare B.V., Daxtrio medische producten.

  • Ik heb een notificatiebericht ontvangen van een beantwoord teleconsult? Wat moet ik hiermee en voor welke patiënt is dit bedoeld?

    Een specialist heeft een teleconsult beoordeeld die door jou of een collega is aangevraagd. Via het Regieoverzicht binnen ZorgDomein is dit antwoord op te vragen. Gebruik hiervoor de optie 'ontvangen berichten'. De notificatieberichten bevatten geen patiëntgegevens, omdat we deze berichten per mail, en dus via een onbeveiligde lijn, afleveren.

  • Waar kan ik de uitslag van mijn aangevraagde teleconsult vinden?

    Je ontvangt een notificatie via mail en/of sms wanneer een teleconsult beantwoord is. Je kunt het antwoord van de specialist inzien binnen ZorgDomein op het tabblad 'Regieoverzicht' onder de 'Ontvangen' berichten. Daarnaast wordt het antwoord ook als een Edifactbericht verstuurd naar het Edifactadres dat in het profiel van de verantwoordelijke verwijzer staat genoteerd.

  • Wie is Stichting TCCN?

    Stichting TCCN is een onderdeel van ZorgDomein en de grondlegger van Teleconsultatie in Nederland. Middels Stichting TCCN worden teleconsulten op het gebied van cardiologie, dermatologie en nefrologie gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.

  • Mijn patiënt heeft een factuur ontvangen van Stichting TCCN. Waarvoor is dit?

    Je hebt voor deze patiënt digitaal advies gevraagd bij een specialist door het uploaden van een foto van de huid, een hartfilmpje of diagnostische waarden. Dit valt onder Teleconsultatie. Stichting TCCN, de grondlegger van Teleconsultatie in Nederland, declareert het consult bij de zorgverzekeraar van de patiënt. Als de patiënt nog een eigen risico heeft, dan ontvangt de patiënt mogelijk een rekening. De kosten van Teleconsultatie zijn een stuk lager dan het alternatief: een bezoek aan de specialist.

vraag en antwoord verwijzers

Mijn ZorgDomein-account

  • Wat is mijn ZorgDomein-account en waarom moet ik deze verifiëren?

    Een ZorgDomein-account is je persoonlijke account binnen de ZorgDomein applicatie. In dit account zijn persoonlijke gegevens vastgelegd, zoals bijvoorbeeld naam, geslacht, geboortedatum, een geverifieerd mobiel telefoonnummer en de geaccepteerde Voorwaarden gebruik ZorgDomein. Daarnaast zijn een gebruikersnaam (in de vorm van een persoonlijk e-mailadres) en wachtwoord opgenomen in dit account. Processen in de zorg zijn belangrijke processen. Dat geldt ook voor de zorgprocessen die ZorgDomein ondersteunt in haar applicatie. Daarom is het nodig je profiel compleet te maken, zodat de correcte gegevens gebruikt worden bij de processen die je via ZorgDomein uitvoert. Zodra je gegevens up-to-date zijn, kunnen we je bovendien beter op de hoogte houden van relevante software updates en van informatie voorzien om optimaal te werken met ZorgDomein. In de bijlage vind je alle vragen rondom de verificatie van je ZorgDomein-account.

    Downloads
  • Ik zou graag wat aanpassen in mijn ZorgDomein-account, hoe doe ik dat?

    Je kunt zelf wijzigingen doorvoeren in je profiel door ZorgDomein op te starten en vervolgens rechtsboven via de blauwe menubalk naar 'ZorgDomein-account' te gaan. Hier kan je gegevens zoals je naam, geboortedatum, e-mailadres, AGB-code en overlegnummer aanpassen. Is je functie gewijzigd binnen de organisatie waar je werkzaam bent? Neem dan contact op met de Servicedesk via servicedesk@zorgdomein.nl. Vermeld in je e-mail de praktijk waarvoor je werkzaam bent en om welk account het gaat.

  • In mijn ZorgDomein-account staat een verkeerde functie. Hoe kan ik deze aanpassen?

    Wanneer je functie gewijzigd is, neem dan contact op met de Servicedesk via servicedesk@zorgdomein.nl. Vermeld in je e-mail de praktijk waarvoor je werkzaam bent en om welk ZorgDomein-account het gaat.

  • Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn ZorgDomein-account is aangepast zijn. Hoe kan dit?

    Wanneer je een e-mail ontvangen hebt dat je ZorgDomein-account is aangepast, betekent dit dat er iemand vanuit de praktijk ZorgDomein heeft opgestart met een gebruikersnaam die nog niet bekend was bij ons. Om dubbele ZorgDomein-accounts te voorkomen is een lijst getoond met ZorgDomein-accounts die bij ons bekend zijn in de organisatie. Hierbij is jouw ZorgDomein-account geselecteerd. Als je zelf je eigen naam gekozen hebt, dan kan je de e-mail negeren. Heb je dit niet hebt gedaan, dan heeft een medewerker in de praktijk jouw profiel overgenomen. Vraag in de praktijk na wie dit geweest kan zijn, hoogstwaarschijnlijk is het een nieuwe medewerker in de praktijk. Als je erachter bent gekomen wie je profiel heeft overgenomen, dan kan je ZorgDomein weer opstarten en je eigen profiel terugpakken. Degene die eerder je profiel heeft overgenomen, kan dan zelf een nieuw profiel maken. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de Servicedesk.

  • Ik ben al bekend in ZorgDomein, maar nu krijg ik de melding dat ik een nieuw ZorgDomein-account aan moet maken. Hoe kan dit?

    Het kan zijn dat jouw persoonlijke gegevens in jullie informatiesysteem aangepast zijn. Dit betekent ook dat de gegevens zoals deze verstuurd worden naar ZorgDomein anders zijn en zo worden deze niet meer herkend. Wanneer je in ZorgDomein komt, krijg je de mogelijkheid aan te geven dat je al eerder met ZorgDomein gewerkt hebt. Je kunt vervolgens je eigen naam selecteren, zo kom je weer in je eigen ZorgDomein-account terecht. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou het kunnen zijn dat een (nieuwe) medewerker in de praktijk je ZorgDomein-account overgenomen heeft. Je kan dit even navragen in de praktijk. Als je er niet uitkomt, neem dan contact op met de Servicedesk.

  • Tijdens het maken van een verwijzing krijg ik de melding dat mijn AGB-code niet klopt en ik niet verder kan. Hoe kan ik dit oplossen?

    Een verwijzing in ZorgDomein is alleen geldig als er een persoonlijke AGB-code meegestuurd wordt. Als je onder een eigen AGB-code verwijst en deze melding krijgt, ga dan rechtsboven via de blauwe menubalk naar 'ZorgDomein-account' en pas de AGB-code aan. Wanneer je als waarnemer wilt gaan verwijzen en niet onder je eigen AGB-code zal werken, is het de bedoeling dat de verwijzer namens wie je werkt jou machtigt. Nadat je gemachtigd bent kan je via de blauwe menubalk rechtsboven via 'Werken namens' kiezen onder welk persoon je wil verwijzen.

  • Waarom kan ik geen praktijk AGB-code invullen in mijn ZorgDomein-account?

    Een verwijzing moet altijd gemaakt worden onder een persoonlijke AGB-code, zodat er een verantwoordelijke verwijzer is. Om deze reden mag er geen AGB-code van de praktijk ingevuld worden in je ZorgDomein-account.

  • Hoe kan ik een medewerker machtigen om namens mij te verwijzen?

    Het machtigen van medewerkers is relevant voor verantwoordelijke verwijzers (met een persoonlijke AGB-code). Dit kan je doen door in ZorgDomein via de blauwe menubalk rechtsboven naar 'Machtigen' te gaan. Hier kan je een vinkje zetten voor de medewerkers die je wilt machtigen namens jou te verwijzen en je verwijzingen in te zien. Klik op 'Opslaan' om de machtigingen te bevestigen.

  • Als ik in ZorgDomein zit kan ik niet namens alle verwijzers werken (huisartsen, verloskundigen). Hoe zorg ik ervoor dat ik ook voor anderen kan werken?

    Om namens een verwijzer te kunnen werken, zal de verwijzer je moeten machtigen. Verwijzers kunnen dit doen door in ZorgDomein via de blauwe menubalk rechtsboven naar 'Machtigen' gaan. Wanneer zij een vinkje zetten voor jouw naam dan kan je namens deze verwijzer werken. Wanneer je in een praktijk werkt met meerdere verwijzers, zal iedere verwijzer dit voor jouw moeten doen.

Wijzigingen praktijk

  • Onze praktijkgegevens zijn veranderd, kan ik dit aanpassen?

    De praktijkgegevens worden beheerd door ZorgDomein. Geef de nieuwe gegevens, zoals naam, adres en telefoonnummer, per e-mail aan ons door via servicedesk@zorgdomein.nl. Wij zullen de benodigde aanpassing dan doorvoeren. Vermeld ook duidelijk de oude gegevens van de praktijk, zodat wij weten om welke praktijk het gaat.

  • Binnenkort wordt de praktijk overgenomen door een nieuwe huisarts. Wat moet hiervoor gedaan worden?

    We ontvangen graag de nieuwe én huidige gegevens van de praktijk, zoals de naam van de praktijk en praktijkhouder(s), contactgegevens en de praktijk AGB-code. Ook is het voor ons belangrijk om te weten per wanneer de praktijk overgenomen wordt. Dit mag doorgegeven worden via servicedesk@zorgdomein.nl. Nadat we de gegevens ontvangen hebben, zullen we contact opnemen om een afspraak in te plannen om de ZorgDomein inloggegevens aan te passen. Dit zal alleen gebeuren wanneer de praktijk AGB-code verandert.

  • Binnenkort gaat de praktijk over op een nieuw informatiesysteem. Hoe zorg ik ervoor dat ik met ZorgDomein kan blijven werken?

    Wanneer de praktijk overgaat naar een nieuw informatiesysteem, vraag dan tijdig de ZorgDomein inloggegevens op bij de Servicedesk via servicedesk@zorgdomein.nl. Tijdens de installatie van het nieuwe informatiesysteem kan de leverancier meteen de ZorgDomein inloggegevens verwerken. Mocht dit onverhoopt niet lukken, neem dan telefonisch contact op met de Servicedesk via 020-4715282.

  • Er staan in ZorgDomein accounts van mensen die niet meer in de praktijk werken. Hoe kan ik deze accounts inactief maken?

    De accounts kunnen inactief gemaakt worden door de Servicedesk van ZorgDomein. Stuur een e-mail met de gegevens van de praktijk en de namen van wie het account inactief gemaakt dienen te worden naar servicedesk@zorgdomein.nl.

Privacy en beveiliging

  • Hoe lang bewaart ZorgDomein de persoonsgegevens van een patiënt?

    ZorgDomein bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de verwerking van de verwijzing, de aanvraag diagnostiek of het aanvragen van een teleconsult. Gedurende de periode dat ZorgDomein persoonsgegevens beheert, zijn deze versleuteld opgeslagen in een beveiligde omgeving en dus voor niemand inzichtelijk noch toegankelijk. De bewaartermijnen die ZorgDomein hanteert zijn overeengekomen met het Landelijke Gebruikersforum: 1. Persoonsgegevens van niet-afgeronde verwijzingen/aanvragen blijven 180 dagen beschikbaar voor de zorgverlener. 2. Persoonsgegevens van afgeronde verwijzingen blijven 180 dagen en afgeronde aanvragen diagnostiek of teleconsultatie 18 maanden beschikbaar voor de zorgverlener. ZorgDomein bewaart gegevens zodat je als zorgverlener een verwijzing of aanvraag later kan afronden óf gegevens later kan hergebruiken (bijvoorbeeld voor het doorsturen van een verwijzing naar een andere zorginstelling). Bij aanvragen geldt een langere termijn, omdat voor patiënten na een jaar dezelfde aanvraag vaak nogmaals wordt gedaan. Na de bewaartermijn verwijdert ZorgDomein alle persoonsgegevens.

  • Waarom slaat ZorgDomein patiëntgegevens tijdelijk op?

    Door het tijdelijk opslaan van patiëntgegevens kan je de verwijsbrieven later op de dag afronden en verzenden, en eerder verzonden verwijsbrieven later nog inzien en afdrukken. Ook maakt dit het mogelijk een brief her te gebruiken wanneer een patiënt liever naar een andere zorginstelling wordt verwezen. Voor zorginstellingen is het daarnaast mogelijk de verwijzing opnieuw op te vragen.

  • Hoe gaat ZorgDomein om met informatiebeveiliging?

    ZorgDomein verstaat onder informatiebeveiliging “het waarborgen van de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van je gegevens en van alle informatie die benodigd is om patiënten verantwoorde zorg te kunnen bieden”. Dit sluit aan bij NEN7510, dé informatiebeveiligingsnorm voor de zorg in ons land. ZorgDomein werkt geheel in lijn met NEN7510, in zijn procedures en verwerking van patiëntgegevens. Wij bewaken en verbeteren continu de vereiste beveiliging in de communicatie, de ICT-infrastructuur, in de processen en werkwijzen, en in de houding en gedrag van onze medewerkers en toeleveranciers. ZorgDomein is dan ook in bezit van een NEN7510 certificaat, net als van het internationaal erkende ISO27001 certificaat.

  • Hoe voldoet ZorgDomein aan de meldplicht datalekken?

    Per 1 januari 2016 is in de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) een meldplicht opgenomen indien persoonsgegevens verloren zijn gegaan of onrechtmatig verwerkt zijn. De verantwoordelijke van deze persoonsgegevens is wettelijk verplicht dit datalek te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens. ZorgDomein voldoet aan de meldplicht datalekken op de volgende wijze: 1. ZorgDomein is in termen van de wet geen ‘verantwoordelijke’, maar vervult voor haar verwijzers en de betrokken zorginstellingen de rol van ‘bewerker’ voor de gegevens die in de ZorgDomein-applicaties ondergebracht worden. 2. Indien de verwerking gegevens betreft van gebruikers die niet privacygevoelig zijn (zoals gegevens over het zorgaanbod en toegangstijden), vallen deze gegevens niet onder de Wbp en is de meldplicht datalekken dus niet van toepassing. Voor gebruikers van de verwijs- en aanvraagapplicatie inclusief teleconsultatie is het vanwege de privacygevoeligheid van de gegevens wel relevant. 3. ZorgDomein heeft een complete set aan maatregelen genomen om de privacy van persoonsgegevens te waarborgen, waaronder versleuteling van de data. Dit betekent dat bij een onverhoopte lek deze persoonsgegevens niet leesbaar zijn voor ongeautoriseerden en er geen inbreuk is op de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen. 4. Mocht er ondanks alle maatregelen rond deze gegevens toch sprake zijn van een datalek bij ZorgDomein, dan informeren wij de verantwoordelijke hierover binnen 12 kantooruren zodat aan de wettelijke verplichting kan worden voldaan.

Organisatie

  • Wat is ZorgDomein?

    ZorgDomein is een Nederlands bedrijf dat oplossingen biedt voor de zorgsector. Met ZorgDomein kunnen professionals in de zorg, zoals huisartsen en verloskundigen, eenvoudig digitaal patiënten doorverwijzen, diagnostiek aanvragen en elkaar raadplegen door middel van Teleconsultatie of Patiëntoverleg.

  • Wat betekent ZorgDomein voor mij als verwijzer?

    ZorgDomein verbetert de (patiënten)zorg door: 1) de verwijzer en de patiënt meer keuze en transparantie te bieden in het zorgaanbod. 2) de verwijzer en de patiënt krijgen actuele informatie op maat over zorgtraject. 3) de patiënt komt goed voorbereid op het juiste moment op het goede spreekuur. 4) overbodige bezoeken en telefoontjes worden voorkomen. Met ZorgDomein kan je als verwijzer samen met de patiënt de meeste geschikte vervolgzorg kiezen. De patiënt ontvangt informatie op maat over de afspraak en voorbereiding. Via het ZorgDomein platform wordt de medische informatie veilig en direct verstuurd naar de zorginstelling. Hierdoor zijn de patiënt en de specialist goed voorbereid op de afspraak.

  • Welke diensten levert ZorgDomein?

    ZorgDomein biedt digitale oplossingen voor het doorverwijzen van patiënten (eVerwijzen), het aanvragen van diagnostiek (eDiagnostiek) en het consulteren van een specialist (teleconsultatie). Ook ontwikkelt ZorgDomein een berichtenservice; de oplossing voor veilig online patiëntoverleg tussen zorgverleners. Om deze diensten mogelijk te maken, biedt ZorgDomein uiteraard support en advies voor gebruikers van het systeem, hulp bij de implementatie en bij de integratie van informatiesystemen

  • Wie maken gebruik van ZorgDomein?

    Vrijwel de hele zorg wordt bediend door ZorgDomein: huisartsen, verloskundigen, ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra, diagnostische centra, laboratoria en instellingen voor onder meer geestelijke gezondheidzorg, jeugdzorg, verpleging, verzorging en thuiszorg. Halverwege 2016 maakte al ruim 91% van de huisartsen in Nederland gebruikt van ZorgDomein

  • Met wie werkt ZorgDomein samen?

    ZorgDomein werkt samen met allerlei partijen in de zorg, bijvoorbeeld met de aanbieders van huisartsinformatiesystemen (HIS’en) en zorginstellingsinformatiesystemen (ZIS’en). Sommige van onze partners bieden zeer specifieke diensten, bijvoorbeeld een dossierapplicatie voor chronische patiëntengroepen. ZorgDomein ziet veel voordelen in deze samenwerkingsverbanden. Onze gebruikers en klanten profiteren onder meer van single sign-on (één keer inloggen voor verschillende toepassingen), handige HIS- en ZIS-koppelingen, patiëntidentificatie en uitbreiding van functionaliteiten.

  • Wat is het voordeel van digitaal verwijzen en aanvragen via ZorgDomein?

    Door het slim koppelen van informatiesystemen kunnen relevante medische gegevens van een patiënt met hoge kwaliteit en zonder tussenkomst van mensen worden verzonden van de praktijk naar de zorginstelling. Hierdoor is de noodzakelijke, actuele informatie snel beschikbaar op de juiste plaats.

vraag en antwoord zorgaanbieders

de organisatie

  • Wat is ZorgDomein?

    ZorgDomein is een Nederlands bedrijf dat oplossingen biedt voor de zorgsector. Dankzij ZorgDomein kunnen professionals in de zorg beter en eenvoudiger patiënten doorverwijzen, diagnostiek aanvragen en elkaar raadplegen. ZorgDomein werkt voortdurend aan nieuwe manieren om alle partijen op een slimmere manier met elkaar te verbinden: de verwijzers (zoals huisartsen), de zorgaanbieders (zoals zorginstellingen en specialisten) en uiteindelijk de patiënten zelf. Allemaal met als doel om de zorg te verbeteren.

  • Met wie werkt ZorgDomein samen?

    ZorgDomein werkt samen met allerlei partijen in de zorg, bijvoorbeeld met de aanbieders van huisartsinformatiesystemen (HIS’en) en zorginstellingsinformatiesystemen. Sommige van onze partners bieden zeer specifieke diensten, bijvoorbeeld een dossierapplicatie voor chronische patiëntengroepen. ZorgDomein ziet veel voordelen in deze samenwerkingsverbanden. Onze gebruikers en klanten profiteren onder meer van single sign-on (één keer inloggen voor verschillende toepassingen), handige HIS-koppelingen, patiëntidentificatie en uitbreiding van functionaliteiten.

  • Welke doelen heeft ZorgDomein?

    ZorgDomein wil de (patiënten)zorg op de volgende manieren verbeteren: 1. de zorgverlener en de patiënt meer keuze geven in het zorgaanbod 2. de zorgverlener en de patiënt beter informeren 3. de patiënt sneller en gerichter op het juiste spreekuur laten komen 4. onnodige bezoeken en consulten voorkomen 5. onnodige telefoontjes en papierverspilling voorkomen.

  • Voor wie werkt ZorgDomein?

    ZorgDomein slaat bruggen tussen eerste-, tweede- en derdelijns zorgverleners. ZorgDomein bedient dus de hele zorg: huisartsen, ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra, diagnostische centra, laboratoria en instellingen voor onder meer geestelijke gezondheidzorg, jeugdzorg, verpleging, verzorging en thuiszorg. Halverwege 2015 namen er 75 ziekenhuizen, 65 GGZ-instellingen, 32 laboratoria, 69 ZBC’s en 11 VV&T instellingen deel aan ZorgDomein. Ruim 85% van de huisartsen in Nederland gebruikte op dat moment ZorgDomein.

  • Welke diensten levert ZorgDomein?

    ZorgDomein biedt digitale oplossingen voor het doorverwijzen van patiënten (eVerwijzen), het aanvragen van diagnostiek (eDiagnostiek) en het consulteren van een specialist (eConsultatie). Ook ontwikkelt ZorgDomein een oplossing voor online patiëntoverleg tussen zorgverleners. Om deze diensten mogelijk te maken, biedt ZorgDomein uiteraard support en advies voor gebruikers van het systeem, hulp bij de implementatie en bij de integratie van informatiesystemen.

werken met ZorgDomein

  • Kan onze zorginstelling gaan werken met ZorgDomein?

    Zeker, ZorgDomein biedt de zorginstelling een etalage voor het tonen van het zorgaanbod aan de verwijzer; biedt inzicht in de toestroom van de verwijzingen, zorgt ervoor dat de patiënt beter voorbereid op de eerste afspraak kan verschijnen, voorkomt onnodig telefoonverkeer en papierwerk en optimaliseert de interne processen. Wil je hierover meer informatie? Stuur een e-mail naar info@zorgdomein.nl of raadpleeg onze website.

  • Is ZorgDomein een EPD?

    Nee. Een elektronisch patiëntendossier (EPD) maakt patiëntgegevens binnen een zorginstelling inzichtelijk voor zorgprofessionals. ZorgDomein regelt de medisch-logistieke afstemming rond de patiënt tussen zorgprofessionals. Wel heeft ZorgDomein zijn berichtgeving voor veel zorginstellingen geïntegreerd met het ZIS/EPD (zoals Chipsoft/CS, Zorgportaal, CSC, Nexus en EPIC). Zo worden de verwijsbrieven die de huisarts via ZorgDomein elektronisch verzendt direct aan de juiste patiënt in het patiëntendossier van het zorginstellingsinformatiesystemen gekoppeld. Wat digitaal is, blijft digitaal en scheelt onnodige handelingen op de polikliniek. Daarnaast kan ook een ‘afspraakbericht’ verzonden vanuit ZorgDomein automatisch verwerkt worden door het planningssysteem van de instelling. Ook maakt ZorgDomein het mogelijk dat een zorginstelling informatie over een patiënt uit het eigen EPD deelt met de verwijzer (bijvoorbeeld de huisarts). Dankzij ZorgDomein schakelt de verwijzer dan vanuit zijn huisartsinformatiesysteem direct door naar het ‘EPD-portaal’ van de zorginstelling. De verwijzer hoeft dus niet opnieuw in te loggen of de patiëntgegevens opnieuw in te voeren.

  • Met welke HIS’en heeft ZorgDomein een koppeling?

    ZorgDomein heeft koppelingen met alle versies van ieder huisartsinformatiesysteem (HIS). Dit zijn MicroHIS, Medicom, Promedico, OmniHis, Mira/Arcos, Cito, HetHIS, PostHIS, WatertorenHIS, TransHIS, TetraHIS en Zorgdossier. Een koppeling met ZorgDomein zorgt ervoor dat de patiëntgegevens automatisch worden ingevuld in de verwijsbrief en/of het aanvraagformulier. Als verwijzer hoef je deze gegevens dus niet dubbel in te voeren. Ook wordt de verwijsinformatie teruggekoppeld naar de verwijzer, hetzij direct in het HIS, hetzij via een Edifactbericht.

  • Welke techniek gebruikt ZorgDomein voor het berichtenverkeer?

    De standaardwerkwijze is als volgt: er wordt een VPN-verbinding opgebouwd (168 bits encryptie 3DES). Via deze VPN-verbinding worden alle berichten beveiligd verzonden. Het grootste deel van alle deelnemende zorginstellingen werkt op deze wijze. Er is geen aparte software van ZorgDomein voor nodig.

  • Wat is het voordeel van elektronische berichtenverkeer via ZorgDomein?

    Voor alle berichten geldt: je verzendt en ontvangt de juiste informatie (niet te veel), op het juiste moment (niet te laat) via de handigste weg (zodat het direct in het bronsysteem wordt ingelezen).

  • Verzorgt ZorgDomein ook het elektronische berichtenverkeer?

    Jazeker. Verwijzers (zoals huisartsen) kunnen via ZorgDomein nog tijdens het spreekuur een verwijsbrief maken en verzenden. Ook kun je via ZorgDomein de aanvraagformulieren van de zorginstelling invullen en opsturen. Omgekeerd kunnen verwijzers met ZorgDomein ook berichten ontvangen van de zorginstelling, bijvoorbeeld van de specialist.

  • Hoe gaat ZorgDomein om met incidenten?

    De Servicedesk wordt geconfronteerd met verschillende incidenten. ZorgDomein onderscheidt hierbij vier categorieën: 1. meldingen over afhandeling van berichten met betrekking tot de klant; 2. meldingen dat de toegang tot een product is verstoord; 3. beveiligingsincidenten; 4. meldingen uit bewakingssystemen van een product. Lees verder in onderstaande bijlage;

    Downloads
  • Welke service kan ik verwachten van ZorgDomein Support?

verwijzen via ZorgDomein

  • Is een digitale verwijzing voldoende?

    Ja, een verwijzing mag elektronisch of op papier zijn, als hij maar voldoet aan alle voorwaarden. De verwijzing moet gedateerd zijn, de NAW-gegevens en de (elektronische) handtekening van de huisarts bevatten, evenals de volledige NAW-gegevens van de patiënt én een duidelijke zorgvraag. Verder moet de verwijzing in het (elektronisch) patiëntendossier op de polikliniek bewaard worden en opgemaakt zijn volgens een bepaald format. De ZorgDomein Verwijsbrief voldoet aan al deze voorwaarden.

  • Waarin verschilt de ZorgDomein Verwijsbrief van een papieren verwijzing?

    Het grote verschil met een papieren verwijzing (zoals een fax of brief) is dat een verwijzing via ZorgDomein digitaal en goed beveiligd is. Dit voorkomt onduidelijk, onvolledig en onveilig papierwerk.

teleconsultatie via ZorgDomein

  • Hoe werkt Teleconsultatie?

    De aanvrager (bijvoorbeeld een huisarts) start een teleconsult vanuit het huisartsinformatiesysteem (HIS) in ZorgDomein. De patiëntgegevens worden automatisch in het Teleconsultatie-formulier ingevuld. De aanvrager voegt eventueel de benodigde onderzoeksdata toe (zoals foto’s en PDF-bestanden) en stuurt het formulier naar de gewenste specialist. Als zorgaanbieder ontvang je een notificatie per e-mail en eventueel per sms wanneer een teleconsult is aangevraagd. Binnen 1 tot 3 dagen antwoord je met een diagnose en behandeladvies. Wanneer je het teleconsult beantwoord hebt, ontvangt de aanvrager een notificatie via e-mail en eventueel sms. Hij of zij kan dit antwoord inzien in ZorgDomein. Ook wordt het als een Edifactbericht naar het HIS verstuurd. De aanvrager kan vervolgens aangeven of het advies wordt opgevolgd, of eventueel om verduidelijking vragen.

  • Kan ik mij aanmelden als aanbieder van Teleconsultatie?

    Jazeker. Neem hiervoor contact op met je accountmanager of met onze Servicedesk via telefoonnummer 020-4713817.

  • Wat is Stichting TCCN?

    De zorginstelling TCCN is de grondlegger van Teleconsultatie in Nederland. In de praktijk is TCCN een klant van ZorgDomein; de arts kan in ZorgDomein het Teleconsultatie-aanbod van TCCN inzien en hiervoor kiezen. Na een teleconsult declareert TCCN de kosten bij de zorgverzekeraar en handelt TCCN het contact met en betaling van de betrokken artsen af. TCCN controleert ook de reactietijden en monitort de kwaliteit van de aanvragen.

omgaan met patiëntengegevens

  • Is de verzending van patiëntgegevens via ZorgDomein beveiligd?

    Ja. De gegevens uit het huisartsinformatiesysteem (HIS) gaan via ZorgDomein naar de zorginstelling via een versleutelde netwerkverbinding. Voor de nieuwere HIS’en vindt de terugkoppeling naar het HIS via ZorgDomein op dezelfde wijze plaats. De terugkoppeling van de verwijsbrief verloopt via een url waarmee een xml bestand kan worden opgehaald. Vervolgens wordt dat xml bestand ingelezen en de verwijsbrief opgenomen in het verwijsbriefregister van het HIS. Bij de ‘oudere’ HIS’en gaat een kopie van de verwijsbrief als Edifactbericht naar de praktijk en wordt afgehandeld als alle andere Edifactberichten.

  • Waarom slaat ZorgDomein patiëntgegevens tijdelijk op?

    Op die manier kan de verwijzer de verwijsbrieven later op de dag afmaken en verzenden, en eerder verzonden verwijsbrieven later nog inzien en afdrukken. Ook kan ZorgDomein de verwijsbrieven nogmaals versturen, in geval van een technisch mankement in het berichtenverkeer.

  • Hoe gaat ZorgDomein om met informatiebeveiliging?

    ZorgDomein verstaat onder informatiebeveiliging “het waarborgen van de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van je gegevens en van alle informatie die benodigd is om patiënten verantwoorde zorg te kunnen bieden”. Dit sluit aan bij NEN7510, dé informatiebeveiligingsnorm voor de zorg in ons land. ZorgDomein werkt geheel in lijn met NEN7510, in zijn procedures en verwerking van patiëntgegevens. Wij bewaken en verbeteren continu de vereiste beveiliging in de communicatie, de ICT-infrastructuur, in de processen en werkwijzen, en in de houding en gedrag van onze medewerkers en toeleveranciers. ZorgDomein is dan ook in bezit van een NEN7510 certificaat, net als van het internationaal erkende ISO27001 certificaat.

  • Hoe voldoet ZorgDomein aan de meldplicht datalekken?

    Per 1 januari 2016 is in de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) een meldplicht opgenomen indien persoonsgegevens verloren zijn gegaan of onrechtmatig verwerkt zijn. De verantwoordelijke van deze persoonsgegevens is wettelijk verplicht dit datalek te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens. ZorgDomein voldoet aan de meldplicht datalekken op de volgende wijze: 1. ZorgDomein is in termen van de wet geen ‘verantwoordelijke’, maar vervult voor haar verwijzers en de betrokken zorginstellingen de rol van ‘bewerker’ voor de gegevens die in de ZorgDomein-applicaties ondergebracht worden. 2. Indien de verwerking gegevens betreft van gebruikers die niet privacygevoelig zijn (zoals gegevens over het zorgaanbod en toegangstijden), vallen deze gegevens niet onder de Wbp en is de meldplicht datalekken dus niet van toepassing. Voor gebruikers van de verwijs- en aanvraagapplicatie inclusief teleconsultatie is het vanwege de privacygevoeligheid van de gegevens wel relevant. 3. ZorgDomein heeft een complete set aan maatregelen genomen om de privacy van persoonsgegevens te waarborgen, waaronder versleuteling van de data. Dit betekent dat bij een onverhoopte lek deze persoonsgegevens niet leesbaar zijn voor ongeautoriseerden en er geen inbreuk is op de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen. 4. Mocht er ondanks alle maatregelen rond deze gegevens toch sprake zijn van een datalek bij ZorgDomein, dan informeren wij de verantwoordelijke hierover binnen 12 kantooruren zodat aan de wettelijke verplichting kan worden voldaan.

vraag en antwoord zorgaanbieders

aanmelden bij ZorgDomein

  • Hoe meld ik mijn zorginstelling aan voor ZorgDomein?

    Stuur een e-mail naar info@zorgdomein.nl, of meld je aan via de button op de homepage.

  • Kan ik een vrijblijvende demonstratie van ZorgDomein krijgen?

    Jazeker. Stuur je verzoek aan info@zorgdomein.nl

  • Waar vind ik een demo van ZorgDomein?

    Bekijk de instructievideo's hiernaast om een beter beeld te krijgen van wat ZorgDomein is.

berichten vanuit ZorgDomein ontvangen

  • Wij ontvangen onjuiste verwijzingen of diagnostiekaanvragen.

    Ontvang je verwijzingen of aanvragen die voor een andere afdeling of poli bedoeld zijn? Mogelijk staat het afleveradres dan niet correct ingesteld in het zorgproduct in de ZorgDomein-applicatie. De ZorgDomein coördinator van je zorginstelling kan dit aanpassen. Weet je niet wie dit is, neem dan contact op met de ZorgDomein Servicedesk (020 471 52 82 of servicedesk@zorgdomein.nl).

  • We kunnen de verwijzing of diagnostiekaanvraag niet vinden.

    Als je het ZD-nummer weet, kan je ZorgDomein coördinator achterhalen waar de aanvraag bij de zorginstelling is binnengekomen. Indien nodig kun je de verwijzing of aanvraag opnieuw opvragen.

mijn ZorgDomein-account

  • Wat is mijn ZorgDomein-account en waarom moet ik deze verifiëren?

    Een ZorgDomein-account is je persoonlijke account binnen de ZorgDomein applicatie. In dit account zijn persoonlijke gegevens vastgelegd, zoals bijvoorbeeld naam, geslacht, geboortedatum, een geverifieerd mobiel telefoonnummer en de geaccepteerde Voorwaarden gebruik ZorgDomein. Daarnaast zijn een gebruikersnaam (in de vorm van een persoonlijk e-mailadres) en wachtwoord opgenomen in dit account. Processen in de zorg zijn belangrijke processen. Dat geldt ook voor de zorgprocessen die ZorgDomein ondersteunt in haar applicatie. Daarom is het nodig je profiel compleet te maken, zodat de correcte gegevens gebruikt worden bij de processen die je via ZorgDomein uitvoert. Zodra je gegevens up-to-date zijn, kunnen we je bovendien beter op de hoogte houden van relevante software updates en van informatie voorzien om optimaal te werken met ZorgDomein. In de bijlage vind je alle vragen rondom de verificatie van je ZorgDomein-account.

    Downloads
  • Hoe log ik in en uit?

    Om in te loggen in de ZorgDomein Beheerapplicatie klik je bovenin op onze website op ‘inloggen’. Voer vervolgens je persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord in. Je gebruikersnaam en wachtwoord heb je eerder verkregen van ZorgDomein of heb je zelf aangemaakt. Als je jouw inloggegevens bent vergeten neem dan contact op met de ZorgDomein Servicedesk (020 471 52 82 of servicedesk@zorgdomein.nl). Uitloggen doe je door op de knop ‘Uitloggen’ te klikken, deze is te vinden in het menu rechtsboven in de ZorgDomein Beheerapplicatie.

  • Er is een account nodig voor een nieuwe medewerker.

    Neem hiervoor contact op met jullie ZorgDomein-coördinator. De ZorgDomein coördinator zorgt er vervolgens voor dat in samenwerking met ZorgDomein een extra account wordt aangemaakt.

  • Ik krijg een foutmelding als gevolg van browserproblemen

    ZorgDomein ondersteunt de internetbrowsers Internet Explorer (bij voorkeur 11) en Firefox. Om optimaal met ZorgDomein te werken dienen deze internetbrowsers goed ingesteld te zijn, dit voorkomt veelal foutmeldingen. Door de optimalisatietool van ZorgDomein te downloaden wordt je internetbrowser automatisch goed ingesteld. Deze optimalisatietool is te downloaden bij onze veelgebruikte tools.

diagnostiek aanvragen

  • Kan een aanvrager een labaanvraag alvast indienen voor bijvoorbeeld een jaarcontrole?

    Jazeker. Vergeet daarbij niet alvast het patiëntbericht mee te geven aan de patiënt. Dit patiëntbericht moet uw patiënt dan meenemen wanneer hij/zij bloed laat afnemen.

teleconsultatie aanbieden

  • Kan ik mij aanmelden als aanbieder van Teleconsultatie? (1)

    Ja zeker. Neem hiervoor contact op met je accountmanager of met onze Servicedesk via telefoonnummer 020 4713817.

  • Kan het antwoordformulier voor Teleconsultatie via TCCN aangepast worden?

    ZorgDomein werkt met landelijke standaarden. Als het gewenst is dat de standaard wordt aangepast dan kan dit. Neem hiervoor contact op met jullie ZorgDomein coördinator of met onze Servicedesk (020 471 52 82 of servicedesk@zorgdomein.nl).

  • Kan een aanvrager van Teleconsultatie bestanden uploaden?

    Ja. De aanvrager start een teleconsult in ZorgDomein; een huisarts doet dit bijvoorbeeld vanuit het huisartsinformatiesysteem. Daar kan hij of zij een of meer bestanden uploaden: foto’s, of bijvoorbeeld een PDF van het ECG. De aanbieder van Teleconsultatie kan deze dit bestanden vervolgens bekijken.

vraag en antwoord patiënten

Mijn verwijzing

  • Ik heb een e-mail ontvangen van ZorgDomein. Wat kan ik hiermee?

    Wanneer je inlogt via de link in de e-mail kom je terecht op het Patiëntportaal. Hier vind je het ZorgDomein Patiëntbericht die hoort bij je verwijzing. Dit bericht bevat alle informatie die nodig is om een afspraak te maken met de zorginstelling. Ook kan hier informatie staan over hoe je je voor kan bereiden op je afspraak en waar je verwacht wordt.

  • De link in de e-mail van ZorgDomein werkt niet, wat nu?

    Als je op de link in de e-mail klikt, krijg je toegang tot het Patiëntportaal. Mocht de link niet werken, dan zijn er verschillende oplossing die dit probleem voor jou kunnen verhelpen: 1. Kopieer de link volledig en plak deze in de adresbalk van een andere internetbrowser 2. Sluit alle programma's af en probeer het nog eens 3. Probeer het op een andere computer, tablet of telefoon 4. Start de computer opnieuw op. Lukt het na deze stappen nog steeds niet, neem dan contact met de Servicedesk.

  • Ik heb een e-mail ontvangen van ZorgDomein die niet voor mij bestemd is. Wat moet ik hiermee doen?

    Mogelijk heb je een e-mail gekregen voor iemand uit je nabije omgeving (bijv. partner, kind, ouder of iemand waar je de zorg voor draagt). Probeer daarom eerst eens in te loggen met de geboortedatum van deze persoon. Wanneer dit ook niet lukt, kan het zijn dat de verwijzer per ongeluk een verkeerd e-mailadres heeft gebruikt. Zou je in dit geval een e-mail naar ons kunnen sturen via servicedesk@zorgdomein.nl? Vermeld in je e-mail het ZD-nummer van de verwijzing. Het ZD-nummer vind je in de onderwerpregel van de e-mail die je van ons ontvangen hebt en ziet er ongeveer zo uit: ZD23456789. Wij kunnen dan nagaan wie de verwijzer is geweest en gaan deze persoon vragen de juiste persoon op een andere manier te informeren.

  • Naar welke zorginstellingen kan ik verwezen worden?

    Via de link https://zorgdomein.nl/over-zorgdomein/gebruikers-zorgdomein/ kan je zien welke zorginstellingen gebruik maken van ZorgDomein

  • Ik wil naar een andere zorginstelling dan er op mijn verwijzing staat, kan dat?

    Ja, dat kan. De verwijzer (bijvoorbeeld je huisarts) kan de verwijzing gemakkelijk doorsturen naar een andere zorginstelling. Neem hiervoor contact op met je verwijzer.

  • Hoe maak ik een afspraak met de zorginstelling?

    Op het ZorgDomein Patiëntbericht kan je onder het kopje ‘Hoe komt mijn bezoek tot stand’ de informatie vinden over hoe de afspraak tot stand komt. Het kan per zorginstelling verschillen hoe de afspraak gemaakt wordt. Als je vragen hebt over je afspraak, kan je contact opnemen met de zorginstelling waarnaar je verwezen bent. Bij het maken van de afspraak in de zorginstelling is het handig om het ZD-nummer paraat te hebben. Het ZD-nummer kan je vinden op het ZorgDomein Patiëntbericht. Heb je dit ZorgDomein Patiëntbericht niet of onvolledig gekregen, vraag dan aan je verwijzer of je het bericht nogmaals (per e-mail) kan ontvangen.

  • Is een digitale verwijzing voldoende?

    Ja, een verwijzing mag elektronisch of op papier zijn, als hij maar voldoet aan alle voorwaarden. De verwijzing moet gedateerd zijn, de NAW-gegevens en de (elektronische) handtekening van de huisarts bevatten, evenals de volledige NAW-gegevens van de patiënt én een duidelijke zorgvraag. Verder moet de verwijzing in het (elektronisch) patiëntendossier op de polikliniek bewaard worden en opgemaakt zijn volgens een bepaald format. De ZorgDomein Verwijsbrief voldoet hieraan.

  • Ik wil toch geen gebruik maken van de verwijzing. Hoe kan ik dit doorgeven?

    Als je geen gebruik wilt maken van je verwijzing, kan je dit bij je verwijzer kenbaar maken, of dit melden aan de zorginstelling waarnaar je verwezen bent.

  • De zorginstelling geeft aan mijn verwijzing (nog) niet te hebben ontvangen. Wat nu?

    Wanneer je zelf een ZorgDomein Patiëntbericht ontvangen hebt, dan heeft de zorginstelling een notificatie gekregen met een aankondiging van de verwijzing. Deze twee berichten worden op hetzelfde moment gegenereerd. Het kan echter zijn dat de verwijzer nog geen tijd/mogelijkheid heeft gehad om jouw verwijzing af te ronden. Het komt vaak voor dat verwijzers de verwijsbrief pas aan het einde van de dag afronden en versturen naar de zorginstelling. Is de periode langer dan een aantal dagen, neem dan contact op met je verwijzer.

  • Wat doe ik als mijn e-mailadres is gewijzigd?

    Als je e-mailadres is gewijzigd, dan kan je dit doorgeven aan de praktijk waar je ingeschreven staat. Daar kunnen ze de aanpassing doorvoeren. In de toekomst komen de berichten van ZorgDomein op je nieuwe e-mailadres binnen.

Patiëntbericht

  • Wat is het ZorgDomein Patiëntbericht?

    Het ZorgDomein Patiëntbericht is het bericht dat zichtbaar wordt als je ingelogd bent in het Patiëntportaal. Dit bericht bevat alle informatie die nodig is om een afspraak te maken met de zorginstelling. Ook kan hier informatie staan over hoe je je voor kan bereiden op je afspraak en waar je verwacht wordt. Het ZorgDomein Patiëntbericht bevat een ZD-nummer (waarbij ZD staat voor ZorgDomein). Hetzelfde ZD-nummer staat ook op de verwijsbrief die door de huisarts naar het ziekenhuis is verzonden. Dankzij het ZD-nummer weet de zorginstelling dus direct welke huisarts jou heeft verwezen en voor welke afspraak of serie afspraken je komt.

  • Wat is het ZD-nummer en hoe helpt dit nummer bij het maken van een afspraak?

    Het ZorgDomein Patiëntbericht bevat een ZD-nummer (waarbij ZD staat voor ZorgDomein). Hetzelfde ZD-nummer staat ook op de verwijsbrief die door de verwijzer (bijv. huisarts) naar het ziekenhuis is verzonden. Door het ZD-nummer weet de zorginstelling direct welke huisarts jou heeft verwezen en voor welke afspraak of serie afspraken je komt. Bij het maken van de afspraak in de zorginstelling is het daarom handig om je ZD-nummer bij de hand te houden.

  • Ik ben het patiëntbericht van ZorgDomein kwijt. Ik zou deze graag opnieuw ontvangen. Hoe kan dit?

    Je kan je verwijzer vragen om je ZorgDomein Patiëntbericht nogmaals per e-mail naar je te sturen of voor je uit te printen. Hiervoor mag de verwijzing niet langer dan 180 dagen geleden afgerond zijn.

  • In het patiëntbericht staat dat ik benaderd wordt voor een afspraak. Dit is nog niet gebeurd. Wat nu?

    Als je vragen hebt over je afspraak of nog niets gehoord hebt over je afspraak, kan je contact opnemen met de zorginstelling waarnaar je verwezen bent. Bij het maken van de afspraak in de zorginstelling is het handig om het ZD-nummer bij de hand te hebben.

  • Ik kan niet zo snel terecht bij de zorginstelling als op het patiëntbericht vermeld staat.

    Zorginstellingen beheren zelf hun aanbod in ZorgDomein, inclusief de toegangstijden (het aantal dagen tussen je verwijzing en het moment dat je terecht kunt bij de zorginstelling). Mocht de toegangstijd op je patiëntbericht niet gehaald zijn, dan kan je het beste contact opnemen met de zorginstelling waarnaar je verwezen bent.

  • Kan ik mijn patiëntbericht ook per e-mail ontvangen?

    Ja, het is mogelijk om het patiëntbericht per e-mail te ontvangen. Wanneer je het patiëntbericht nog op papier ontvangt, kan je dit aan je verwijzer doorgeven. Je ontvangt dan een e-mail met een link naar het ZorgDomein Patiëntportaal. Klik op de link om het Patiëntportaal te openen en je kunt vervolgens inloggen met je geboortedatum.

Patiëntportaal

  • Wat is het ZorgDomein Patiëntportaal?

    Het ZorgDomein Patiëntportaal is een omgeving waarin je als patiënt het ZorgDomein Patiëntbericht kan vinden. Het ZorgDomein Patiëntbericht bevat alle informatie die nodig is om een afspraak te maken met de zorginstelling. Ook kan hier informatie staan over hoe je je voor kan bereiden op je afspraak en waar je verwacht wordt.

  • Hoe krijg ik toegang tot het ZorgDomein Patiëntportaal?

    Wanneer jouw verwijzing gemaakt wordt, krijgt je verwijzer de keuze om het ZorgDomein Patiëntbericht te printen of te mailen. Als je verwijzer gekozen heeft voor het mailen van het Patiëntbericht, dan ontvang je een e-mail met een link waar je op kunt klikken. Via de link kom je op een pagina waar je je geboortedatum in kan vullen. Vervolgens heb je toegang tot het ZorgDomein Patiëntportaal, waar je jouw ZorgDomein Patiëntbericht kan vinden.

  • Ik kan niet inloggen met mijn geboortedatum op het ZorgDomein Patiëntportaal.

    Om in te loggen op het ZorgDomein Patiëntportaal heb je de geboortedatum nodig van de persoon die verwezen is. Wanneer het niet lukt met inloggen is het goed te controleren of de verwijzing voor jezelf is of voor iemand uit je nabije omgeving (bijv. partner, kind, ouder of iemand waar je de zorg voor draagt). Probeer ook in te loggen met de geboortedatum van deze persoon. Neem contact op met je verwijzer, wanneer je nog steeds geen toegang kan krijgen. Je verwijzer kan het ZorgDomein Patiëntbericht nogmaals per e-mail naar je te sturen of deze voor je uit te printen

  • Ik zie op de website een mogelijkheid staan tot inloggen. Kan ik dit ook gebruiken?

    Je kan alleen toegang krijgen tot het ZorgDomein Patiëntportaal door te klikken op de link die je per e-mail ontvangen hebt naar aanleiding van een verwijzing door bijvoorbeeld je huisarts. Op het ZorgDomein Patiëntportaal kan je vervolgens inloggen met je geboortedatum. De mogelijkheid om in te loggen via de website is op dit moment alleen beschikbaar voor beheerders van zorginstellingen.

  • Kan ik ook mijn verwijsbrief inzien in het ZorgDomein Patiëntportaal?

    De medisch inhoudelijke verwijsbrief is niet inzichtelijk in het ZorgDomein Patiëntportaal. Mocht je de verwijsbrief in willen zien dan kan je dit navragen bij je verwijzer (bijvoorbeeld je huisarts). Hij of zij kan deze dan buiten ZorgDomein om met je delen.

vraag en antwoord patiënten

De organisatie

  • Wie is ZorgDomein?

    ZorgDomein is een Nederlands bedrijf dat oplossingen biedt voor de zorgsector. Met ZorgDomein kunnen professionals in de zorg, zoals huisartsen en verloskundigen, eenvoudig digitaal patiënten doorverwijzen, diagnostiek aanvragen en elkaar raadplegen door middel van Teleconsultatie of Patiëntoverleg.

  • Wie maken er gebruik van ZorgDomein?

    Vrijwel de hele zorg wordt bediend door ZorgDomein: huisartsen, verloskundigen, ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra, diagnostische centra, laboratoria en instellingen voor onder meer geestelijke gezondheidzorg, jeugdzorg, verpleging, verzorging en thuiszorg. Halverwege 2016 namen er 77 ziekenhuizen, 90 GGZ-instellingen, 32 laboratoria, 96 ZBC’s en 17 VV&T instellingen deel aan ZorgDomein. Ruim 91% van de huisartsen in Nederland gebruikten op dat moment ZorgDomein.

  • Waarom gebruikt mijn verwijzer ZorgDomein?

    Verwijzers gebruiken ZorgDomein om meerdere redenen. Wij zorgen ervoor dat alle communicatie via onze applicatie op een gestructureerde en veilige manier gebeurt. Ook zorgen we ervoor dat zowel jij als patiënt en de zorginstelling waar je naar verwezen bent goed geïnformeerd worden over de verwijzing. Verder hebben verwijzers in ZorgDomein een duidelijk overzicht welke zorg er beschikbaar is voor jou als patiënt. Zo kan de verwijzer je bijvoorbeeld makkelijk doorverwijzen naar een zorginstelling waar je snel terecht kan.

  • Wat betekent ZorgDomein voor mij als patiënt?

    ZorgDomein wil de (patiënten)zorg op de volgende manieren verbeteren: 1) de verwijzer en de patiënt meer keuze geven in het zorgaanbod. 2) de verwijzer en de patiënt beter informeren. 3) de patiënt sneller en gerichter op het juiste spreekuur laten komen. 4) onnodige bezoeken en consulten voorkomen. 5) onnodige telefoontjes en papierverspilling voorkomen. Dit betekent dat je als patiënt samen met je verwijzer de meeste geschikte zorginstelling kan kiezen binnen ZorgDomein. Ook ontvang je na het maken van de verwijzing het ZorgDomein Patiëntbericht, waar je informatie vindt over hoe je afspraak tot stand komt en hoe je jezelf kan voorbereiden op de afspraak. In de tussentijd heeft de specialist je verwijsbrief al ontvangen voordat je op consult komt. Hierdoor ben niet alleen jij, maar is ook de specialist, beter voorbereid op je afspraak.

  • Is er een relatie tussen ZorgDomein en mijn zorgverzekeraar?

    Er is geen relatie tussen ZorgDomein en de zorgverzekeraars. ZorgDomein stuurt géén gegevens naar zorgverzekeraars. Onze klanten en gebruikers zijn de zorginstellingen in Nederland en hun zorgverleners.

  • Is ZorgDomein een EPD?

    Nee. Een elektronisch patiëntendossier (EPD) maakt patiëntgegevens inzichtelijk voor zorgprofessionals. ZorgDomein regelt alleen de medisch-logistieke afstemming rond de patiënt tussen zorgprofessionals. Wel heeft ZorgDomein haar berichtgeving voor veel zorginstellingen geïntegreerd met het EPD van de zorginstelling. In dat geval komt de elektronische verwijsbrief van ZorgDomein in het EPD. Ook maakt ZorgDomein het mogelijk dat zorginstellingen informatie over een patiënt uit het eigen EPD met de huisarts kan delen.

Privacy en beveiliging

  • Heeft mijn zorgverlener toestemming van mij nodig om mij te verwijzen via ZorgDomein?

    De Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) zegt dat een zorgverlener medische informatie mag delen met andere zorgverleners die rechtstreeks betrokken zijn bij jouw behandeling. Bij een verwijzing naar een medisch specialist is het gebruikelijk dat medische informatie over jou als patiënt wordt meegestuurd. Door instemming met de verwijzing, geef je impliciet toestemming voor informatieverstrekking aan die medisch specialist. Je kunt bij je zorgverlener bezwaar maken tegen de uitwisseling van gegevens. Dan worden er geen gegevens gedeeld.

  • Welke gegevens zitten er van mij in ZorgDomein?

    In ZorgDomein zitten uitsluitend gegevens die betrekking hebben op de verwijzing door je huisarts (of een andere zorgverlener) naar een zorginstelling. Dat zijn je persoonsgegevens (leeftijd, geslacht, BSN), NAW-gegevens, verzekeringsgegevens en relevante medische informatie.

  • Hoe komen mijn gegevens in ZorgDomein?

    Wanneer jouw verwijzer (bijvoorbeeld je huisarts) je verwijst naar een zorginstelling, voert hij of zij de verwijsgegevens in ZorgDomein in en verzendt deze naar de zorginstelling. Hierna kan de verwijzer de gegevens van je verwijzing nog 180 dagen inzien. Een diagnostiek aanvraag is tot 18 maanden inzichtelijk. Na deze periode zijn de verwijsgegevens beperkt toegankelijk in ZorgDomein.

  • Waarom worden mijn patiëntgegevens tijdelijk bewaard?

    Na het verzenden van de verwijzing kan de verwijzer deze nog voor een vastgestelde periode inzien. Voor verwijsbrieven geldt dat de verwijzing tot 180 dagen na het versturen nog in te zien zijn in ZorgDomein, voor aanvragen diagnostiek en aanvragen teleconsultatie geldt een termijn van 18 maanden. Deze bewaartermijnen worden aangehouden zodat de verwijzer de verwijsbrieven indien nodig later nog kan afmaken en verzenden, én zodat eerder verzonden verwijsbrieven op een later moment nog ingezien en eventueel afgedrukt kunnen worden. Ook kan de verwijsbrief op deze manier nogmaals verzonden worden naar de zorginstelling.

  • Hoe lang bewaart ZorgDomein mijn persoonsgegevens?

    ZorgDomein bewaart je persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de verwerking van de verwijzing, de aanvraag diagnostiek of het aanvragen van een teleconsult (advies op afstand van een specialist). Gedurende de periode dat ZorgDomein je persoonsgegevens beheert, zijn deze versleuteld opgeslagen in een beveiligde omgeving en dus voor niemand inzichtelijk noch toegankelijk. De bewaartermijnen die ZorgDomein hanteert zijn overeengekomen met het Landelijke Gebruikersforum: 1. Persoonsgegevens van niet-afgeronde verwijzingen/aanvragen blijven 180 dagen beschikbaar voor de zorgverlener. 2. Persoonsgegevens van afgeronde verwijzingen blijven 180 dagen en afgeronde aanvragen diagnostiek of teleconsultatie 18 maanden beschikbaar voor de zorgverlener. ZorgDomein bewaart gegevens zodat je zorgverlener een verwijzing of aanvraag later kan afronden óf gegevens later kan hergebruiken (bijvoorbeeld voor het doorsturen van een verwijzing naar een andere zorginstelling). Bij aanvragen geldt een langere termijn omdat voor patiënten na een jaar dezelfde aanvraag vaak nogmaals wordt gedaan. Na de bewaartermijn verwijdert ZorgDomein al je persoonsgegevens.

  • Hoe waarborgt ZorgDomein de vertrouwelijkheid van mijn gegevens?

    Dat gebeurt op verschillende manieren: 1. De informatie vanuit ZorgDomein is alleen toegankelijk voor diegenen die daarvoor bevoegd zijn 2. Alle berichten van en naar ZorgDomein worden via beveiligde verbindingen verstuurd 3. De verstuurde informatie wordt alleen afgeleverd aan vooraf afgesproken ontvangers 4. De toegang tot informatie is beschermd tegen indringers van buitenaf 5. De gegevens worden volledig geautomatiseerd verwerkt, waardoor deze niet inzichtelijk zijn voor medewerkers van ZorgDomein 6. Voor het geval het onverhoopt voorkomt dat een medewerker gegevens onder ogen krijgt, hebben alle medewerkers van ZorgDomein een geheimhoudingsverklaring getekend 7. Er wordt continu gewerkt aan de bewustwording over omgang met (patiënt)informatie 8. Alle toeleveranciers werken volgens dezelfde standaarden als ZorgDomein op het gebied van informatiebeveiliging. Onze serviceprovider is zowel ISO27001 als ZSP (ZorgServiceProvider) gecertificeerd.

  • Wat doet ZorgDomein met mijn medisch dossier?

    ZorgDomein houdt geen medisch dossier van patiënten bij. Wij ontvangen van de verwijzer informatie uit je dossier en sturen deze door naar de gekozen zorginstelling.

  • Wat doet de zorginstelling met mijn informatie?

    De zorgverlener stuurt via ZorgDomein informatie elektronisch door naar een zorginstelling. Hier wordt deze informatie (bijvoorbeeld de verwijsbrief) opgevangen en elektronisch verwerkt in het eigen afspraaksysteem en patiëntdossier. Zo weet de zorginstelling precies voor welke afspraak je komt. Dit voorkomt veel onduidelijk én onveilig papierwerk tussen de verwijzer en de zorginstelling.

  • Hoe heeft ZorgDomein mijn digitale patiëntbericht beveiligd?

    Het patiëntbericht bevat uitsluitend afspraakgegevens, geen medische gegevens. De toegang tot je digitale patiëntbericht in het ZorgDomein Patiëntportaal is uitsluitend te bereiken via een hyperlink (URL) die naar je persoonlijke emailadres is verzonden. De URL is uniek voor iedere verwijzing. Als extra stap dien je jouw geboortedatum in te vullen voordat je toegang krijgt tot je patiëntbericht.

eConsultatie

  • Wie is Stichting TCCN?

    Stichting TCCN is een onderdeel van ZorgDomein en de grondlegger van eConsultatie in Nederland. Middels Stichting TCCN worden eConsulten gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.

  • Wat is eConsultatie?

    Met behulp van eConsultatie kan je arts digitaal advies aanvragen bij een specialist. Dit kan bijvoorbeeld door het uploaden van een foto van de huid, een hartfilmpje of diagnostische waarden.

  • Ik heb een rekening ontvangen van Stichting TCCN. Waarvoor is dit?

    Je arts heeft digitaal advies gevraagd bij een specialist door het uploaden van een foto van de huid, een hartfilmpje of diagnostische waarden. Dit heet eConsultatie. Stichting TCCN, de grondlegger van eConsultatie in Nederland, declareert het consult bij je zorgverzekeraar. Heb je een eigen risico, dan ontvang je mogelijk een rekening. De kosten van eConsultatie zijn een stuk lager dan het alternatief: een bezoek aan de specialist.

Veelgebruikte tools

Ondersteuning op afstand

Graag ondersteunen we je op afstand.

Download de software Voor Windows Voor OSX

Optimalisatie werkplek

Om optimaal te kunnen werken met ZorgDomein is het van belang dat uw systeem goed is ingesteld en voldoet aan de minimumeisen. Voor automatische optimalisatie van je browser bieden we onderstaand enkele programma's aan.

Voor Internet Explorer Voor Mozilla Firefox

Aanbieders - tips & tricks


Specifiek voor diagnostiek aanbod:

Geen antwoord op je vraag?

neem dan contact op met de Servicedesk

Telefonisch contact

Direct contact met één van onze medewerkers van de Servicedesk op werkdagen tussen 8:00 en 17:00  uur via 020 - 471 52 82

ZorgDomein past cookies toe om het gebruik van haar website te analyseren en te verbeteren. Ik wil eerst meer informatie.

Sluiten