We kunnen huisarts en patiënt nu beter sturen

 

Het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer biedt sinds 2015 eDiagnostiek aan. “Goede diagnostiek begint bij goede informatie-uitwisseling”, zegt klinisch chemicus Nannette Brouwer. Zodat de arts de juiste tests aanvraagt en de patiënt ook écht nuchter op de poli verschijnt als dat nodig is voor het onderzoek.

Nannette Brouwer geeft mede leiding aan het laboratorium Klinische Chemie en Hematologie van het LangeLand Ziekenhuis, waar 60 mensen werken. Het laboratorium verzorgt de diagnostiek voor het ziekenhuis en huisartsen, en vormt de ‘front office’ voor de afname en inname van materiaal voor de Microbiologie en Pathologie. Naast het centrale lab heeft het ziekenhuis een poli binnen en buiten, prikposten en een bodedienst.

Groot winstpunt
Sinds 2015 biedt het LangeLand Ziekenhuis eDiagnostiek aan. “De implementatie is soepel gegaan”, zegt Nannette Brouwer. “ZorgDomein heeft de huisartsen die met ons samenwerken een gezamenlijke cursus gegeven, en ze boden uit eigen beweging ook in de huisartsenpraktijk scholing aan. Ongeveer de helft van de huisartsen schakelde direct over naar eDiagnostiek; ik verwacht dat het percentage inmiddels nog verder gestegen is. We willen uiteindelijk naar de situatie dat iedereen via ZorgDomein aanvraagt, en papier alleen maar een back-up is.”

Een groot winstpunt van ZorgDomein ziet Nannette in de informatie-uitwisseling, om te beginnen bij de diagnostiekaanvraag: “We kunnen huisartsen nu beter sturen, omdat we veel meer kunnen vertellen dan op één aanvraagformulier past. Welk soort diagnostiek moet je aanvragen voor een trombose-patiënt, welk soort schildklieronderzoek is nodig? Dat hangt van een aantal risico’s en andere factoren af, die we nu kunnen toelichten.”

Niet bijvinken
Met ZorgDomein verstuurt de huisarts de aanvraag digitaal, en krijgt de patiënt een formulier, het patiëntbericht,  met een barcode mee. Nannette: “De barcode werkt beter dan het OMR-formulier. De bijbehorende scanner sloeg soms een test over, of deed juist een test te veel. Ook konden patiënten op het OMR-formulier een hokje ‘bijvinken’ – gewoon, omdat ze zelf nieuwsgierig waren naar hun cholesterol, dat kan met het patiëntbericht ook niet meer.
Het formulier zelf is ook veel duidelijker, zegt Nannette. “De informatie is best ingewikkeld, het is niet voor iedereen even snel te begrijpen. Je moet bijvoorbeeld nuchter naar de poli, maar de helft begrijpt niet wat er met ‘nuchter’ bedoeld wordt. En bij een spoedaanvraag gelden weer andere eisen. Op het oude formulier stond dat bij de kleine lettertjes, liefst nog in een verwijzing met een sterretje. In ZorgDomein kunnen we dit beter toelichten ”

Alles digitaal
Hoe zou de service aan patiënten nog kunnen verbeteren? Nannette: “Vooral voor veel jongere patiënten mag het allemaal nóg digitaler. Zelf houden we alles digitaal: de aanvraag komt in het LIS, wordt direct gekoppeld aan de apparatuur en de uitslagen gaan digitaal terug naar de huisarts. Op dit moment krijgt de patiënt  van de huisarts een printje met een patiëntbericht waarop een barcode staat mee. Het allermooiste zou zijn als het patiëntbericht ook digitaal met de patiënt mee kan en op de prikpost of bloedafnamepoli die berichten met een scanner of een app ingelezen kunnen worden. Dat is voor ons op dit moment echter nog toekomstmuziek.

Naar caseoverzicht

ZorgDomein past cookies toe om het gebruik van haar website te analyseren en te verbeteren. Ik wil eerst meer informatie.

Sluiten