De patiënt verdient een eigen portal

Patiënten willen actuele en betrouwbare informatie bij de verwijzing. Het is een van de redenen waarom MCC Omnes met ZorgDomein werkt. Een eigen portal voor patiënten zou nog mooier zijn: “Steeds vaker gaan mensen uit zichzelf op zoek naar informatie over zorgverleners.”

In de Westelijke Mijnstreek (Zuid Limburg) werken alle huisartsen zonder uitzondering met ZorgDomein. Die unieke situatie is te danken aan MCC Omnes, de verbindende schakel tussen de huisartsen en het ziekenhuis Zuyderland. MCC Omnes voerde in 2013 de ZorgDomein Verwijsapplicatie in; een jaar later kwam daar eerstelijns diagnostiek via de ZorgDomein Ordermodule bij. Directeur Mariëlle Krekels: “Voorheen waren de verwijzingen nogal onoverzichtelijk. Voor de ene polikliniek moest je faxen, voor de andere had het ziekenhuis een provisorische website. Bovendien sloten niet alle HIS’en op het systeem aan. Via ZorgDomein is het voor de huisarts veel overzichtelijker. De arts kan alle behandelprotocollen bekijken en stuurt gewoon een elektronisch bericht naar de betreffende poli.”

Altijd contact
Daarnaast print of faxt de huisarts het patiëntbericht. Projectleider Simone Schoffeleers: “Wij hebben dat patiëntbericht uitgebreid: er staat bijvoorbeeld ook in waar je vooraf online informatie van het ziekenhuis kunt bekijken. Over de behandeling, maar ook praktische dingen: dat je bij de spoedpost gratis kunt parkeren bijvoorbeeld. Die informatie is heel actueel omdat het in ZorgDomein meteen digitaal aangepast wordt aan de huidige situatie, terwijl folders snel verouderen. Er worden dan ook veel minder folders bij het ziekenhuis aangevraagd of verstuurd.” Vervolgens belt de patiënt zelf de polikliniek om een afspraak te maken. Simone: “En als dat niet binnen vier dagen gebeurt, belt de poli zelf. We weten dus zeker dat er altijd contact is. Die extra service aan patiënten hebben we ingevoerd toen we startten met ZorgDomein.”

Niercheck-poli
ZorgDomein biedt ook het ziekenhuis voordelen: “Een specialist in het ziekenhuis heeft nu alle patiëntinformatie tot zijn beschikking. Vroeger was een patiënt wel eens het verwijsbriefje kwijt; nu kunnen we alles opzoeken in het EPD, waar de verwijsinformatie via ZorgDomein rechtstreeks in is gezet. En dat komt de behandeling van de patiënt ten goede.”
Ook kan het ziekenhuis dankzij ZorgDomein bekijken hoe vaak huisartsen naar een bepaalde poliverwijzen. Mariëlle: “Stel dat een arts nooit doorverwijst naar de niercheck-poli, voor patiënten met een licht verminderde nierfunctie. Dan kan het zijn dat hij de poli gewoon niet kent.  Met de juiste informatie kan hij deze specifieke patiëntgroep wél verwijzen, zodat de juiste behandeladviezen gegeven kunnen worden en dit op langere termijn leidt tot een beter behoud van de nierfunctie van deze patiënten.

Password en portal
Hoe zou de zorg aan patiënten nog beter kunnen? Simone: “We kunnen ze allereerst meer inspraak geven in het patiëntbericht. Nu mag iedereen erover meepraten, behalve degene voor wie het uiteindelijk bedoeld is. Verder kan ZorgDomein daaraan een bijdrage leveren met een uitgebreide portal voor patiënten. Er gaan steeds meer mensen uit zichzelf op zoek naar informatie over zorgverleners, van bezoektijden tot de kwaliteit van de behandelend arts. Geef ze daarvoor de mogelijkheid; geef ze een password en een eigen portal. Dat is ook meteen handig voor het versturen van een vragenlijst naar het ziekenhuis; het kan allemaal via een portal.”

Naar caseoverzicht

ZorgDomein past cookies toe om het gebruik van haar website te analyseren en te verbeteren. Ik wil eerst meer informatie.

Sluiten