Voor de patiënt betekent ZorgDomein vooral: gemak

“Uit wat ik om me heen hoor en zie, blijkt dat ZorgDomein een verbetering is,” zegt Bart Berden, bestuursvoorzitter van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis. “Het systeem is veilig en vertrouwd, en de patiënt heeft er geen omkijken naar.”

Het Tilburgse ziekenhuis, resultaat van een fusie in 2013, was een jaar vóór de fusie al gestart met ZorgDomein. Bart Berden: “Doel was om de communicatie met huisartsen te verbeteren en vereenvoudigen, zodat de service en de doelmatigheid omhoog gingen. We werken hier samen met een kleine 200 huisartsen. Inmiddels krijgen we wekelijks zo’n 2.000 verwijzingen en 8 à 900 aanvragen voor diagnostiek. Daarmee is de vraag of het systeem bevalt, wel beantwoord.”

Voor de patiënt betekent ZorgDomein volgens Bart Berden vooral gemak, met zo min mogelijke administratieve belasting. “Data worden correct doorgegeven, dat maakt het veilig en vertrouwd. En de patiënt heeft er geen omkijken naar. De handgeschreven briefjes van vroeger raakten wel eens kwijt, of er slopen fouten in. Uit de positieve ervaringen die ik om me heen hoor, blijkt klip en klaar dat dit een verbetering is.”

Betere verwijsbrief
“ZorgDomein is een uitstekend concept – en een systeem dat bepalend is voor de kwaliteit van de zorg. Dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee, bijvoorbeeld dat je voortdurend de kwaliteit van de verwijsbrief bewaakt. Je moet geen amorfe formuleringen als ‘bloedverlies’ of ‘hoge bloeddruk’ toelaten, als de huisarts eigenlijk een evaluatie wil van de mogelijke oorzaak. De arts wil bijvoorbeeld een mogelijke darmtumor laten onderzoeken en ZorgDomein kan die concrete wens op tafel krijgen. Op die manier stuurt de eerste lijn de tweede veel beter aan. Met als gevolg, dat de patiënt niet in het ziekenhuis ‘zweeft’ en eerder weer thuis is.”

Logistiek
Bart Berden: “Ik ben heel benieuwd naar de toekomstige rol van ZorgDomein bij het oplossen van ketenbelemmeringen. Daarin valt er – ook commercieel gezien - nog veel te winnen. Een voorbeeld: als je je enkel verstuikt bij het tennissen, heb je niet alleen een plek op de poli nodig maar daarna ook een kruk. Er moet eigenlijk direct een order uitgaan om de kruk van de juiste leverancier naar de juiste plek te krijgen. Als het om dit soort logistieke vragen gaat is er in de zorg ruimte voor verbetering – en dan druk ik me zeer eufemistisch uit. Terwijl die krukken voor de patiënt een enorme verbetering van de zorg zijn: meer gemak en meer veiligheid.”

Naar caseoverzicht

ZorgDomein past cookies toe om het gebruik van haar website te analyseren en te verbeteren. Ik wil eerst meer informatie.

Sluiten