Fantastisch dat je een patiënt binnen één dag gerust kunt stellen

ZorgDomein heeft de efficiency enorm verbeterd, vindt huisarts Tejo Janssen. En dat komt zijn eigen werk ten goede, maar ook de zorg voor zijn patiënten. “Het neemt veel onzekerheid weg, als je binnen één dag weet of je wat mankeert.”

Tejo Janssen runt samen met twee andere huisartsen een praktijk in Winssen, tussen Nijmegen en Tiel. Ook vóór ZorgDomein overlegden ze al met de ziekenhuizen in de buurt, om op een handige en eenduidige manier te verwijzen. Tejo: “Bij een aantal specialismen hadden we een boekje met afspraken, maar lang niet met allemaal. ZorgDomein is daarop ingesprongen en heeft de onderlinge communicatie echt een boost gegeven. In 2007 begon ik met ZorgDomein; inmiddels is het volledig ingebed in mijn werk.”

“Als ik een patiënt verwijs, kijken we samen op ZorgDomein naar de mogelijkheden. Ook naar de wachttijden: zes weken? Dat is wel een beetje lang, nog even verder kijken. Patiënten vinden het vaak ook belangrijk of ze bij een ziekenhuis kunnen parkeren, of het niet te ver is en hoe de bezoektijden zijn. Dat staat misschien in contrast met de betere zorg die wij en het ziekenhuis nastreven, maar toegang tot die praktische informatie is voor de patiënt óók vooruitgang.”

Snel gerustgesteld
“ZorgDomein heeft de efficiency enorm verbeterd. Vroeger zat ik vaak in de avonduren verwijsbrieven te componeren. Er waren natuurlijk ook collega’s die twee woorden op de achterkant van een receptenbriefje krabbelden, maar daar werden ze in het ziekenhuis vast niet blij van. Nu stuur je automatisch alle informatie uit het HIS mee. Een enorme vooruitgang: je hoeft niet twee keer alles op te schrijven.

Ook voor de patiënt werkt het efficiënter. Om te beginnen moest die vroeger bij onze praktijk terugkomen om de verwijsbrief op te halen, en de patiënten wonen hier in Winssen niet om de hoek. Maar ook in het ziekenhuis was het vaak: eerste bezoek een foto, tweede bezoek pas naar de orthopeed of andere specialist. Mede dankzij ZorgDomein is de logistiek nu veel beter. Een goed voorbeeld: een vrouw met een knobbeltje bij haar borst kan ’s morgens naar het ziekenhuis gaan, alles laten testen en ’s avonds thuis komen met de uitslag. Een enorme winst, en niet alleen in tijd: je neemt ook veel onzekerheid weg. Ik vind dat fantastisch. Je wilt toch snel weten wat je hebt, en het liefst snel gerustgesteld worden.”

Innovatie
Hoe kan ZorgDomein helpen om de zorg nog verder te verbeteren? Tejo: “Het systeem is méér dan zomaar een ICT-tool: ZorgDomein bepaalt voor een groot deel hoe wij samenwerken met de ziekenhuizen. Ze  zorgen er dus ook voor dat zowel de poli’s als de huisartsen scherp blijven en helder communiceren. Bijvoorbeeld door innovaties, zoals Teleconsultatie: nieuwe systemen die slimmere communicatie mogelijk te maken.

Hetzelfde geldt voor patiëntoverleg – een functie die in versie 5 van ZorgDomein zit. “Als huisarts moet je steeds vaker op een duidelijke en veilige manier met derden communiceren”, zegt Tejo Janssen. “Met de specialist of met de huisartsenpost die voor je waarneemt, maar sinds kort bijvoorbeeld ook met de gemeente, die medische informatie nodig heeft. Een e-mail is voor dat soort gevoelige informatie té openbaar, dus ongeschikt. Goed dat ZorgDomein ook voor die contacten een veilige oplossing ontwikkelt.”

Naar caseoverzicht

ZorgDomein past cookies toe om het gebruik van haar website te analyseren en te verbeteren. Ik wil eerst meer informatie.

Sluiten