Mijn patiënten kunnen nu beter kiezen

Wat is belangrijker bij een verwijzing: de wachttijd of de afstand? Dankzij ZorgDomein kan huisarts Bart Timmers zijn patiënten die keuze voorleggen. “Ik draai mijn beeldscherm naar de patiënt en we zoeken het samen uit.”

Bart Timmers voert samen met twee andere huisartsen een praktijk in ’s Heerenberg, tegen de Duitse grens aan. Als vertegenwoordiger van de huisartsengroep die met het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem overlegde, was hij al vroeg betrokken bij de invoering van ZorgDomein in zijn regio. Bart: “Ik had positieve verhalen uit Leiden gehoord, en ZorgDomein leek me nou typisch een systeem dat de patiëntenzorg zou verbeteren.”

Beter kiezen
Die eerste indruk bleek in de praktijk te kloppen. Bart: “Het mooie is dat mijn patiënten nu beter kunnen kiezen. Vaak moet iemand voor een behandeling in de buurt even wachten, maar kan hij elders sneller terecht. Nu kan diegene zelf kiezen wat hij belangrijker vindt: de wachttijd of de afstand. Ik draai mijn beeldscherm naar de patiënt en we zoeken het samen uit.”
Met ZorgDomein wordt de patiënt ook beter geholpen omdat specifiek aanbod nu veel eenvoudiger te vinden is. Bart: “Vandaag had ik hier een patiënt met een cardiologisch probleem, die een second opinion wilde. Hij had zelf ook al online gezocht, en we dachten allebei ongeveer hetzelfde: er zou wel eens een bredere oorzaak kunnen zijn, die ook zijn aanvallen van angst en paniek kon verklaren. Via ZorgDomein vond ik een cardioloog, die expliciet vermeldde dat hij hartproblemen altijd in een breder perspectief plaatst. Dat paste perfect.”

Breder toepassen
Bart Timmers vindt ZorgDomein een erg handig systeem, dat nog wel breder toegepast zou mogen worden. Bart: “Ik verwijs een patiënt wel eens naar het ziekenhuis terwijl ik op huisbezoek ben. Bij zo’n acuut geval moet ik het ambulancepersoneel te informeren over de aandoening en de vitale waarden van de patiënt. Nu maak ik daarvoor een apart briefje, maar het zou mooi zijn als ZorgDomein óók een koppeling naar die ambulance zou kunnen hebben. Dat scheelt mij weer dubbel werk.”

Verder verwacht Bart veel van het overlegplatform: een functionaliteit die in de nieuwe versie van ZorgDomein zit. “Soms heeft een van mijn patiënten een terugkerende afspraak met de specialist. Als ik die specialist dan iets wil meedelen, kon dat voorheen niet via ZorgDomein: er was geen verwijzing. Dan moest ik dus bellen of een briefje meegeven. Via het overlegplatform dat nu wordt ontwikkeld kun je straks gewoon een kort berichtje naar een andere zorgverlener sturen. En dat is veel handiger.”

ZorgDomein heeft de transparantie voor patiënten verhoogd, vindt Bart. “Hoe transparanter, hoe beter”, zegt hij. “Wat mij betreft zouden patiënten via het systeem ook kunnen zien wat anderen over een bepaalde zorginstelling vinden. En ik vind ook dat patiënten hun eigen verwijsbrief moeten kunnen inzien, bijvoorbeeld via een viewer thuis. Het gaat toch om hún behandeling.”

Naar caseoverzicht

ZorgDomein past cookies toe om het gebruik van haar website te analyseren en te verbeteren. Ik wil eerst meer informatie.

Sluiten