Inzicht in de wachttijd helpt ontzettend veel

Meer gemak en minder kans op fouten, dat zijn volgens huisarts Erik Asbreuk de grote winstpunten van ZorgDomein. En voor de patiënt? “Inzicht in de wachttijd: drie dagen of drie weken, met ernstige hoofdpijn of migraine maakt dat wel uit.”

Erik Asbreuk heeft een huisartsenpraktijk in Nieuwegein, binnen een gezondheidscentrum waar ook andere huisartsen en paramedici werken. Over ZorgDomein kan hij kort zijn: “Een verduveld handig systeem om mee te werken, zeker in combinatie met ons HIS. Vroeger moest je een brief typen en printen, waarbij je zelf de gegevens uit het HIS moest halen. ZorgDomein kost minder tijd, en je maakt minder fouten.

Daarbij is het een handig systeem om de verwijzingen te analyseren. Elk jaar maken we met een aantal praktijken de balans op: wie heeft waarheen verwezen? Dat doen we niet met het vingertje, we geven er geen waardeoordeel over. Meestal zijn de verschillen goed te verklaren: een arts met veel ouderen in de praktijk zal meer naar de orthopeed verwijzen en minder naar de kinderarts. Maar andere verschillen geven stof tot nadenken – of tot een goed gesprek.”

Sneller plek
Voor de patiënt ziet hij vooral inzicht in de wachttijden als grote voordeel. Erik: “Het hangt af van het specifieke ziektebeeld, maar als je ernstige hoofdpijn of migraine hebt maakt het wel uit of je drie dagen of drie weken moet wachten. Hier in Nieuwegein hebben we de luxe dat we een topziekenhuis vlakbij hebben zitten: het Antonius. In 98% van de gevallen kiezen mijn patiënten daarvoor, ook als dat betekent dat ze even moeten wachten. Soms kom ik via ZorgDomein wel een kliniek tegen die ik nog niet kende, die heel specialistische zorg biedt of sneller plek heeft. Zoals laatst een voor oogartsen, dat kan handig zijn voor mijn patiënten. Maar het Antonius is veruit favoriet.”

Naast verwijzingen gebruikt Erik Asbreuk het systeem voor diagnostiek. “Met het oude systeem ging het bijna nooit mis – maar met ZorgDomein haal je het ‘bijna’ eruit. Dankzij de barcode hoeven mensen niets over te schrijven, dus er worden ook geen fouten gemaakt.” Tot voor kort kregen patiënten die barcode nog mee op een briefje, maar met de komst van V5 kunnen zorginstellingen de barcode ook via sms of mail ontvangen.

Heel enthousiast
Zo is er nog een belangrijke verbetering in het nieuwe systeem waar Erik op zat te wachten. “Het is goed dat ik kan verwijzen naar de eerstelijnszorg in de buurt, wanneer ZorgDomein Lokaal ook in mijn regio wordt uitgerold. Naar de psycholoog, maar ook naar de fysiotherapeut en de diëtist: die laatste twee zitten hier in mijn eigen gebouw, maar voor een verwijzing moesten we met een briefje over de gang!
Wat ik nog mooi zou vinden, is dat ZorgDomein de verwijzing en het resultaat aan elkaar kon koppelen. Als ik een patiënt bijvoorbeeld naar een psycholoog verwijs, kan het wel twee of drie maanden duren voordat de behandeling daar is afgelopen. Dus wanneer ik de terugkoppeling krijg, is het handig om de rapportage direct naast de oorspronkelijke verwijzing te kunnen houden. Maar dat zijn de snoepjes; over het geheel genomen ben ik heel enthousiast over het systeem.”

Naar caseoverzicht

ZorgDomein past cookies toe om het gebruik van haar website te analyseren en te verbeteren. Ik wil eerst meer informatie.

Sluiten