Heldere informatie geeft onze cliënten houvast

De HSK Groep, een landelijke organisatie voor psychische zorg, maakt sinds 2014 gebruik van ZorgDomein. Dat biedt voordelen voor de organisatie én onze cliënten, zegt Eddy van Doorn: “Mensen die emotioneel belast zijn hebben behoefte aan heldere informatie op papier.”

Het moment om met ZorgDomein te gaan werken, kwam voor HSK toen medio 2014 alle patiëntgegevens gedigitaliseerd waren. Algemeen directeur Eddy van Doorn: “De overschakeling verliep soepel, waarbij het hielp dat ZorgDomein kort op de bal zat. Uiteindelijk heeft het hele proces maar een maand geduurd. Niet slecht voor een organisatie met 28 vestigingen en zo’n 300 medewerkers.”

“Wat voor onze organisatie een groot voordeel is: de verwijsbrief van de huisarts is compleet en voldoet altijd aan de wet- en regelgeving. Daar stellen zorgverzekeraars tegenwoordig strenge eisen aan. Aan een verwijzing op papier of per fax missen altijd dingen. Nu kunnen we hem in één keer inlezen: dat voorkomt fouten en verkort de doorlooptijd. Cliënten profiteren daar ook direct van. We streven ernaar om geen wachtlijsten te hebben. Standaard kunnen we binnen vijf dagen een cliënt zien en rapportage uitbrengen. ZorgDomein helpt daarbij, omdat het de administratie eenvoudiger en minder foutgevoelig maakt.”

Emotioneel belast
Ook de heldere informatie is voor cliënten een stap vooruit. Eddy van Doorn: “Vroeger kregen mensen een papieren verwijzing van de huisarts en moesten ze het verder vaak zelf uitzoeken. Nu weten ze precies waar ze moeten zijn voor welke specialisme. Wij helpen bijvoorbeeld bij Conversiestoornissen en dat expertisecentrum zit maar op één plek in Nederland. Dat moet je dan wel weten, want niets is vervelender dan bij het verkeerde loket staan. Verder krijgen cliënten vooraf meer informatie over de behandeling, en dat is nuttig: het is niet zomaar een bloedonderzoekje. En in de geestelijke gezondheidszorg heb je sowieso te maken met mensen die emotioneel belast zijn. Heldere informatie op papier geeft dan houvast.”

Om de zorg verder te verbeteren, wil de HSK Groep graag ook het resultaat van de behandeling via ZorgDomein kunnen terugsturen. Eddy van Doorn: “Nu is het systeem nog een one-way-street: we krijgen wel de verwijzing digitaal, maar moeten voor de rapportage andere kanalen gebruiken. Daar valt winst te boeken. Maar onze belangrijkste wens is, dat ook bedrijfsartsen met ZorgDomein kunnen gaan werken. Daar ligt de oorsprong van HSK, en nog altijd komt ongeveer de helft van onze verwijzingen via de bedrijfsarts. Dat zou voor ons én voor die cliënten een grote stap vooruit zijn.” 

Naar caseoverzicht

ZorgDomein past cookies toe om het gebruik van haar website te analyseren en te verbeteren. Ik wil eerst meer informatie.

Sluiten