Nieuws

ZorgDomein trotse partner van de Zorgambassade

Sinds begin dit jaar is ZorgDomein partner van de nationale denk- en doetank de Zorgambassade. In de Zorgambassade buigen zestien zorgprofessionals zich over de belangrijkste problemen in de zorg. In één jaar komen ze met concrete en schaalbare oplossingen. In de eerste jaargang van de Zorgambassade zijn naast ZorgDomein ook de volgende publieke en private partijen partner: ministerie van VWS, Philips, VGZ, Zilveren Kruis, Amsterdam Smart Health, Novartis, Amgen en BCG.

Zorgambassade

ZorgDomein CEO Dick Gorris werd door de Zorgambassade geïnterviewd over zijn kijk op het Nederlands zorgstelsel, welke uitdagingen daar liggen en wat hij vindt van de Zorgambassade initiatief. Hieronder enkele van de vragen. Het gehele interview is te vinden op de website van de Zorgambassade. 

Wat vindt u van de opzet van de Zorgambassade? Wat maakt het anders dan andere initiatieven?
“Ik geloof in deze topgroep van professionals die in de zorg werken, en die jong en eager zijn. Bovendien worden zij ondersteund door een brede coalitie van instituten en bedrijven; dat zorgt ervoor dat er daadwerkelijk onderwerpen worden aangepakt en resultaat kunnen behalen. De start in Eindhoven was veelbelovend en de energie verfrissend.” 

Wat ziet u als het gewenste resultaat van een jaargang van de Zorgambassade?
“Binnen de thema’s die benoemd zijn moeten we oplossingen vinden die eraan bijdragen dat de zorg tegen lagere kosten meer effect heeft, op welk terrein dan ook. Dat lijkt tegenstrijdig, maar het kan wel degelijk, zolang we elkaar durven te vertrouwen. Verder is het zaak dat we het wiel niet opnieuw uitvinden. In een sector waarin 90 miljard omgaat, weet niemand exact welke oplossingen er al bestaan of op dit moment ontwikkeld worden.” 

Wat wenst u de deelnemers van de Zorgambassade toe?
“Een tastbaar resultaat dat je jaren later nog in de praktijk tegenkomt, zodat je tegen je kinderen kunt zeggen: dat heb ik helpen realiseren. Denk daarom groot, visualiseer een einddoel en werk daarvandaan terug, voorbij de eventuele belangen van sponsoren. Pak het grote geheel en overzie het speelveld. Daartoe word je niet altijd verleid binnen bijvoorbeeld een zorginstelling, dat mag en kan nu wel. En als je toch bezig bent: adviseer eerst waar we met z’n allen mee moeten stoppen alvorens maar nieuwe dingen te stapelen. Supergaaf toch? Ik weet zeker dat dit voor veel plezier gaat zorgen bij de deelnemers” 

Wat is uw favoriete thema en waarom vindt u het belangrijk dat dit wordt aangepakt?
Alle vier de onderwerpen zijn van zeer groot belang. Maar als ik er één moet kiezen, ga ik voor ‘opschalen effectieve innovaties’. Schaalbaarheid vinden wij bij ZorgDomein van groot belang bij de innovaties en doorontwikkelingen die we creëren op ons platform. Overigens is voor dit thema van belang dat de andere drie onderwerpen allemaal kloppen; het zijn als het ware voorwaarden om te komen tot die opschaling.”

Lees verder op de website van de Zorgambassade.

logo zorgambassade